’Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan’, står der i skolereformens overordnede målsætning – en ambition, der gælder for alle uddannelsesområder! Formuleringen viser, at der er kommet mere fokus på potentialer, på effekten af læring og på outcome i skolen. Men den fortæller ikke noget om, hvordan den enkelte leder helt konkret skal prioritere sin tid for at nå i mål.
Det skal skoleledelsen fokusere på
Med sin model for elevcentreret ledelse beskriver den New Zealandske skoleledelsesforsker Viviane Robinson , hvordan ikke kun lærere, men også ledere bør have eleverne og deres læringsudbytte i fokus. På baggrund af et stort forskningsreview peger Robinson på fem ledelsesdimensioner, som er tilstede på skoler og uddannelsesinstitutioner, hvor man har registreret, at den samlede skoleledelse har en positiv effekt på elevernes læring og trivsel:
- Skoleledelsen sætter klare mål for elevernes læring
- Skoleledelsen sikrer ressourcer til at opnå disse mål
- Skoleledelsen arbejder tæt sammen med lærere for at planlægge, koordinere og monitorere, hvordan målene nås
- Skoleledelsen arbejder systematisk med de professionelles læring og udvikling
- Skoleledelsen skaber rammerne for et ordentligt og trygt skolemiljø.
- involvere de, som er ansvarlige for implementeringen, allerede i beslutningsprocessen
- være transparent i forhold til dilemmaer og forhindringer
- afdække sammenhænge og afhængigheder i stedet for at haste til en beslutning
- være parat til at omformulere problemstillingen
- stille dig til rådighed for feedback.
- Vær nysgerrig og åben over for medarbejderens perspektiv i stedet for selv at opbygge egne hypoteser om problemer og løsninger
- Mød medarbejderen med grundlæggende respekt for hans eller hendes bevæggrunde og intentioner
- Byg bro mellem forskellige holdninger og perspektiver i processen, og søg fælles ejerskab til beslutninger.
- Beskrive den problematiske situation
- Lytte til andres synspunkter
- Opdage og udfordre egne og andres antagelser
- Invitere til overvejelse af alternative synspunkter
- Give og modtage feedback
- Håndtere eventuelle konflikter på en konstruktiv måde.