Der er ikke noget at sige til, hvis eleverne i folkeskolen lidt for ofte har svært ved at genkende deres underviser.
I en ny undersøgelse blandt lærerne svarer to tredjedele nemlig, at deres elever typisk har tre eller flere vikarer i løbet af en måned.
Antallet af timelønnede vikarer i folkeskolen steg voldsomt efter 2014, og har – fraset corona-årene – ligget på et højt, stabilt niveau.
Og det har konsekvenser. Et stort flertal af lærerne oplever nemlig, at det høje vikarniveau giver mere uro i klassen samt at eleverne får en dårligere faglig udvikling og dårligere trivsel.
Det skal vi tage alvorligt, lyder det fra formand for Danmarks Lærerforening, Gordon Ørskov Madsen.
”Vikarerne er ofte unge mennesker, der utvivlsomt gør deres bedste og påtager sig en stor og vigtig opgave. Men det er bare ikke det samme som en uddannet lærer, der kender eleverne, har viden om og erfaring med undervisning - og med at arbejde med trivslen i klassen,” siger han.
Der bør derfor være mere tid og fleksibilitet, så de faste lærere på skolen har bedre rum til at dække ind for hinanden.
”Og så skal arbejdsmiljøet altså forbedres markant på skolerne. Vi ser alt for mange både nyuddannede og erfarne folkeskolelærere smide håndklædet i ringen, fordi de er sat i nogle rammer, de ikke kan lykkes i – og så fravælger de jobbet i folkeskolen og behovet for vikarer stiger,” siger han og fortsætter:
”Vi skal derfor investere i skolerne, lærerne, trivselsarbejdet og den gode undervisning. I alt det, der kommer vores børn og unge til gode,” siger han.
Fakta - omfang og konsekvenser af brug af vikarer i folkeskolen
Så mange forskellige vikarer møder eleverne typisk i løbet af en måned
0: 5 procent
1: 8 procent
2: 20 procent
3: 25 procent
4: 24 procent
5: 12 procent
6: 3 procent
7 eller flere: 4 procent
Det mener lærerne den stigende brug af vikarer har for elevernes faglige og sociale udvikling
Uro i klassen – 90 procent
Et højere konfliktniveau – 81 procent
Manglende sammenhæng i den undervisning eleverne møder – 81 procent
Utryghed for den enkelte elev – 80 procent
Dårligere faglig udvikling – 77 procent
Dårligere trivsel – 72 procent