Susan Madsen har været fast inventar hos AutoMester i 25 år. Foto:
Susan Madsen har været fast inventar hos AutoMester i 25 år. Foto:

Kom i tilfældig virksomhedspraktik: Nu kan hun fejre 25 års jubilæum

Arbejdsliv

03/11/2024 16:26

J. Bøgen

Nok var det tilfældigt, at Susan Madsen havnede hos AutoMester i virksomhedspraktik, men hun har ikke set sig tilbage siden. Det høster rosende ord fra kollegerne at være et levende bevis på, at den loyale medarbejder stadig findes: “Hun er uundværlig”

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

I en tid hvor mange skifter arbejdspladsen ud efter få års ansættelse, skiller 55-årige Susan Madsen sig ud. I hele 25 år har hun været en fast del af AutoMester – en værkstedskæde, hun ikke bare arbejder for, men nærmest er blevet synonym med.

Det lå ellers ikke i kortene, da det blot var et tilfælde, der gjorde, at hun kom til AutoMester. Som kontoruddannet med en baggrund fra handelsskolen, var det ikke ligefrem biler, der havde hendes interesse. Faktisk vidste hun næsten intet om biler, da hun i 1999 trådte ind på kontoret i Middelfart, hvor AutoMesters hovedkontor lå, inden det rykkede til Odense.

"Jeg vidste ikke, hvad AutoMester var," fortæller jubilaren grinende i et portrætinterview.

Hun tilføjer, at det hele startede som gratis hjælp i tre uger under en virksomhedspraktik: “Men jeg går altid 100 procent ind i tingene, for det er jeg opdraget til.” 

Efter praktikken blev hun tilbudt et barselsvikariat og senere blev hun fastansat:

“Vi var lige blevet udbyder af Autotaks, der er forsikringernes opgørelse over skadede biler. Ingen på kontoret vidste, hvad det var, og de manglede én til at styre det. Det blev mig, og det er det stadig i dag, selvom der selvfølgelig er kommet mange andre opgaver til med tiden.” 

Susan Madsen sidder i supportafdelingen. Ifølge kollegerne er hun “fuldstændig uundværlig”, “AutoMester ind til benet”, og “en del af AutoMesters DNA”, afslører Marketing Manager, Lena Britt Pedersen, som med sine otte år i rollen er en af dem på kontoret, der har kendt hende længst.  

Mere end et arbejde

Susan Madsen har ikke bare haft skiftende opgaver gennem årene. Hun har også oplevet hele otte forskellige kædechefer.
"Jeg har lært dem alle op," griner hun. 

Hun har derfor også set, hvordan branchen har udviklet sig, og alligevel har udfordringerne altid været de samme, mener hun:

“Da jeg startede, var der også mangel på arbejdskraft samtidig med, at det hele tiden krævede mere uddannelse i takt med, at bilerne blev mere elektriske. Det er det samme i dag.” 

Det er dog ikke kun de interne ledere, der har nydt godt af Susan Madsens mangeårige erfaring og dedikation – de selvstændige værkstedsejere rundt omkring i landet kender hende også særdeles godt.

"Hun har et virkelig godt samarbejde med værkstederne, og de fleste kender hende," fortæller Lena Britt Pedersen og tilføjer: "Hun gør meget ud af at have en personlig dialog med dem." 

Det skinner tydeligt igennem, når Susan Madsen selv har ordet:

“Vi skal jo passe på dem. Det er ikke mine værksteder, men jeg kender dem, for jeg har dem i røret hver eneste dag. Og når vi mødes, så kommer de hen for at sige hej. De siger, at det er dejligt med et velkendt ansigt, og det gør mig da glad.” 

Det er tydeligt, at det ikke bare er et arbejde for Susan Madsen.

"Jeg er AutoMester," siger hun stolt og fortsætter: "Jeg har det i blodet. Når jeg kører forbi et værksted, skal jeg lige se, om det er et af vores. Og så har jeg ofte sagt i bilen til børnene, da de var små, at her ligger et AutoMester værksted, hvortil svaret lidt opgivende har lydt ‘ja, det har vi set’. De kan også synge med på vores gamle jingler,” beretter hun og slår over i sang: “Auto - AutoMester, det’ os med de glade billister,” inden hun grinende indrømmer:

“Ja, jeg er nok lidt skadet."

Mor Susan er limen

På kontoret er hun kendt som "mor Susan" – en blæksprutte, der altid er der for at hjælpe, hvad end det drejer sig om arbejdsopgaver eller blot at lytte. Hun sørger for, at alt fungerer, og er den, man kan regne med, når tingene brænder på.

"Jeg kan godt lide at være noget for andre," siger hun og uddyber: "Hvis nogen har ondt i hovedet, giver jeg dem lidt massage i nakken. Jeg er den, der køber blomster til nyansatte, og jeg er også den, der holder øje med, om printeren er ved at løbe tør."

Lena Britt Pedersen stemmer i og beskriver Susan Madsen som et sødt, empatisk og betænksomt menneske:

"Hun spotter hurtigt, hvis nogen ikke har det godt, og hun er altid klar med et kram eller en sjov bemærkning. Hun husker alle mærkedage og er den, der sørger for, at der altid er blomster på kontoret - i AutoMesters orange farve, naturligvis - og så pynter hun altid op til jul. Hun er kort sagt limen, der holder os sammen"

Det er en af grundene til, at Susan Madsen er så værdsat i virksomheden. Hun har styr på de små detaljer, og ligesom jobbet holder hun stædigt fast i de gode, gamle traditioner. Hun holder også gerne på den samme parkeringsplads hver dag:

“Vi har ikke faste p-pladser,  men den tættest på indgangen er næsten altid ledig. Det er kun hvis jeg har fri, at de andre tør tage den,” griner Susan Madsen og afslører, at hun er kendt for sin ironiske humor. 

Men den værste forandring, man kan byde hende, er, når gode kolleger forlader virksomheden - noget der selvsagt er sket flere gange i hendes 25-årige virke:
“Hver gang nogen siger op, tænker jeg, at det kan du ikke være bekendt.” 

Loyal i alle livets roller

Susan Madsens kolleger er ikke i tvivl om, at hun fortjener at blive hyldet.
"Hun er den første, der har 25 års jubilæum, så det skal selvfølgelig fejres. Hun har altid sørget for os andre, så nu er det på tide, at vi giver lidt tilbage," fastslår Lena Britt Pedersen.

Når Susan Madsen ikke er på kontoret, tilbringer hun tid hjemme på sin nedlagte landejendom lidt uden for Middelfart. Her elsker hun at gå lange ture med sine to store hunde, en labrador og en tysk ruhåret, eller at ses med de tre døtre og det nytilkomne barnebarn. Hun nyder også at arbejde i køkkenhaven og bruge tid med sine naboer, som hun og hendes mand har boet tæt på i over 30 år - også i ægteskabet og nabolaget har hun en imponerende anciennitet.

"Vi kommer til kaffe på hinandens fødselsdage og holder julefrokost og nytår sammen. Jeg er meget traditionsbundet," fortæller hun. 

En uddøende race

I dag er det sjældent at finde medarbejdere som Susan Madsen, der ikke skifter job efter få år for at prøve noget nyt eller jagte nye udfordringer:

"Jeg har aldrig haft behov for at prøve noget nyt hvert femte år for at se, om græsset er grønnere på den anden side. Og der er jo stadig sket meget gennem alle årene. Det startede med 40 værksteder, nu er vi knap 400. Vi er blevet kåret som Årets Værkstedskæde flere gange og har 4,9 stjerner på Trustpilot. Så der er mange ting at være stolt af.”

Susan Madsen har med sin loyalitet bevist, at værksteder og kolleger kan regne med hende, uanset hvad der sker - og sådan ser det ud til at fortsætte indtil pensionsalderen. I hvert fald hvis det er op til hovedpersonen selv.

"Jeg prøver at gøre det så godt som muligt, og jeg er da ikke smidt ud endnu,” siger hun med et glimt i øjet. Hun fortsætter: “Jeg er stolt af det, jeg laver. Jeg kunne ikke forestille mig at slippe det. Og så længe jeg stadig kan stå op og tage på arbejde med et smil, så bliver jeg ved."

AutoMester fejrede Susan Madsens 25 års jubilæum d. 1. november med en reception på kædekontoret på dagen.

Mest Læste

Annonce

10/12/2024

På blot 2 minutter fandt jeg den billigste bilforsikring til min nye bil, og der var mange penge at spare.