Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Ny undersøgelse: Næsten halvdelen af os har sagt op på grund af ledelsen

Arbejdsliv

03/10/2024 06:24

J. Bøgen

Inden for de sidste 12 måneder har næsten halvdelen af os overvejet det en eller flere gange.

En ny undersøgelse gennemført af Norstat for Business Danmark viser, at næsten halvdelen af de danske lønmodtagere på et tidspunkt i deres karriere har sagt deres job op på grund af dårlig ledelse.

Og inden for de seneste 12 måneder har næsten halvdelen - en eller flere gange overvejet at sig deres job op på grund af ledelsen.  

”Det er skræmmende høje tal, som bør bekymre enhver virksomhedsleder. Vi står i en tid med stor mangel på arbejdskraft, og så ser vi så ringe fokus på at skabe trivsel og fastholde de ansatte. Konsekvensen af dårlig ledelse er, at medarbejderne smutter. De kommende år vil det det være den altoverskyggende opgave for enhver leder genoprette tilliden mellem leder og medarbejder, hvis man vil undgå medarbejderflugt og braindrain,” siger Martin Kildgaard Nielsen, administrerende direktør i Business Danmark

Han påpeger samtidig vigtigheden af, at lederne har fingeren på pulsen i forhold til medarbejderens trivsel.  

”De fleste virksomheder gennemfører i dag løbende trivselsmålinger blandt personalet, og er der noget heri der virker alarmerende bør der tages hånd om dette omgående – det er bare ikke altid det sker. Man tænker måske mere, at der er et forbigående fænomen, men det sker sjældent – ofte for det lov til at ulme og så springer ballonen til sidst. Og begynder medarbejderne først at sive, får det hurtigt en dominoeffekt i hele organisationen,” forklarer han 

Sygemeldinger og manglende tillid grundet dårlig ledelse

Af selvsamme undersøgelse fremgår det desuden at mere end hver tiende har sygemeldt sig pga. dårlig ledelse.

Og kun cirka halvdelen mener, at deres nærmeste leder i høj grad udviser tillid og forståelse, så de åbent kan vende private udfordringer, i relation til deres arbejde 

”At mere end hver tiende direkte har meldt sig syg grundet lederen taler sit tydelige sprog om hvor udfordringen ligger for virksomhederne. Problemet er blandt andet, at mange ikke har en tillidsfuld relation til deres leder, så de kan private og faglige udfordringer og finde løsninger sammen. Lederen børe altid se medarbejderen som det ”hele menneske”, og dermed også tage højde for de private faktorer, der indtræffer, som alt andet lige vil smitte af på arbejdet,” siger han. 

Om undersøgelsen

Undersøgelsen er gennemført i perioden 3-11 september 2024 blandt et repræsentativt udvalg af Norstats panel.

I alt har 1000 personer 18+ besvaret undersøgelsen – alle i fuldtidsjob 

Mest Læste

Annonce

07/11/2024

På blot 2 minutter fandt jeg den billigste bilforsikring til min nye bil, og der var mange penge at spare.