Energipriserne har aldrig været højere, men det betyder ikke, du skal lade bilen stå eller droppe den ekstra tur på restaurant for at spare penge - du kan nemlig hente rigtig mange kroner ved at køre fornuftigt.
Faktisk kan du spare helt op til en femtedel brændstof, hvis du tænker over, hvordan du kører. Og vi siger brændstof, for rådene gælder også for elbiler.
Spar tre-fire procent: Kør med hårdt pumpede dæk
Hvis dækket ikke er pumpet ordentligt, øger det rullemodstanden, forklarer Søren Holten Jacobsen, der er Chefinstruktør på FDM Sjællandsringen til DR.
"Sikkerhedsmæssigt betyder det også meget, da man står bedre fest og forlænger dækkets levetid."
Han anbefaler, at man kigger i sin manual til bilen for at se, om der er et lavt og et højt dæktryk, alt efter om man kører alene eller fuldt lastet med passagerer. Hvis begge dæktryk er angivet, anbefaler FDM, at man bruger det høje af dem.
Samtidig kan det også være en god ide at fjerne tagbøjler og cykelanhænger, da de skaber ekstra vindmodstand.
Spar 20 procent: Vælg det rigtige gear
Det rigtige gear afhænger af omdrejninger. Når bilen er oppe i fart, skal en dieselbil ligge omkring 1200-1500 omdrejninger. I en benzinbil skal man derimod have 500 omdrejninger mere, så man lander omkring 1700-2000.
"Dette råd hælder kun bezinbiler med manuelt gear, men der er det så også helt afgørende," forklarer Søren Holten Jacobsen til DR.
"Man bruger nemlig 20 procent mere brændstof, hvis man vælger et forkert gear."
Spar 20 procent: Sænk hastigheden, bare lidt
Uanset om du kører i en el- eller benzinbil, er vægten på speederen en stor brændstofsluger.
Faktisk kan man på motorvejen spare op til 20 procent brændstof ved at køre 110 kilometer i timen i stedet for 130. Det har Søren Holten Jacobsen nemlig testet sammen med sine kolleger fra FDM.
"Vi kørte fra Blåvandshuk til Dragør. Den langsomme måde at køre på sparede 20 procent brændstof, men kom et kvart senere frem," fortæller Søren Holten Jacobsen til DR.
Men det er mest på de lange stræk, at tiden skal medregnes som en faktor.
"Mange kører inde i byen, og der har det sjældent tidsmæssigt den store effekt. Der er det lyskryds, kø og andre faktorer, der afgør, hvor hurtigt man kommer frem."
Ukendt besparelse: Forudse trafikken
"Det koster rigtig meget brændstof, når du kører i byen, fordi du hele tiden skal op i fart, ned i fart, op i fart og ned i fart," fortæller Søren Holten Jacobsen til DR.
Derfor er der besparelser at hente ved at forudse, hvad der kommer til at ske længere fremme.
"Hvis der kommer et lyskryds længere fremme, er der ingen grund til at speede op for så at måtte bremse ned hundrede meter efter."
Samtidig afliver Søren Holten Jacobsen en velkendt myte om, at man skal snegle sig afsted til lyden af utålmodige bilisters horn bag dig, når man igen skal op i fart.
"Man må godt træde lidt frisk på speederen. Det er der, bilen er mest effektiv, men man behøver måske ikke lave hjulspind," siger han.
Bliv klogere: Følg med i dit brændstofforbrug
Det sidste råd er et mere vedvarende et af slagsen. For jo mere erfaring, du får omkring dit brændstofforbrug, jo bedre vil du kunne reducere det i fremtiden.
"I de fleste biler er det faktisk muligt at se, hvad brændstofforbruget er både for hver enkelt tur og undervejs, mens man kører. Så få kigget og vær nysgerrig," siger Søren Holten Jacobsen til DR.
Og hvis du mangler lidt motivation til at holde øje med brændstofforbruget, hvorfor så ikke gøre det til en konkurrence?
"Hvis man kører en daglig tur til og fra arbejde, kan man holde øje med, hvor meget ændringerne betyder for turen. På den måde får man også afprøvet, hvad der har størst effekt."
Hvis du følger ovenstående råd, er der altså mange penge at spare på brændstof, men der er også en ekstra bonus ved at efterleve dem, forklarer Søren Holten Jacobsen:
"Du kører sikkert uden at snegle dig afsted eller på anden måde køre ekstremt."