Der er ingen tvivl om, at der er sket meget inden for bilindustrien gennem de seneste 10-15 år.
For bare et årti siden var elbiler noget helt nyt og spændende, men i dag er det snarere reglen end undtagelsen, at nye bilmodeller kører på elmotor.
Mens nogen lovpriser de nye, grønnere biler, er der andre, der savner de 'gamle' måder at lave biler på - robuste, pålidelige, moderne nok til at håndtere CarPlay, men stadig fri for alverdens automatiske indblandinger.
Det er dog ikke i tråd med myndighedernes planer.
EU har nemlig sat sig for at få forynget den aldrende bilpark – og den udvikling vil du sikre med en række foreslåede tiltag.
Sådan skriver Topgear.
Ifølge EU er de gamle biler både farligere, mere støjende og langt mere forurenende end de nyere modeller.
Derfor foreslås nu strammere kontrol og skrappere synsregler, som kan betyde, at flere af de gamle kærrer ikke slipper gennem nåleøjet.
Helt konkret ønsker EU-Kommissionen ønsker at indføre et obligatorisk årligt syn for alle biler ældre end ti år.
Dog er det ikke alle veteraner, der skal frygte en tur på bilkirkegården.
EU går nemlig specifikt efter de mest ineffektive og usikre af slagsen – de slidte vrag, der larmer som jetmotorer og spyr partikler ud som en gammel fabriksskorsten.
Ifølge EU udgør disse få biler en uforholdsmæssigt stor del af forureningen. Så har du passet godt på din aldrende bil og fået den gennem syn uden anmærkninger, er der stadig håb.
Men EU nøjes ikke med at skærpe reglerne for de gamle slidere. Også de spritnye biler kan se frem til mere kontrol. For mens nye biler er spækket med avancerede sikkerhedssystemer, er det langt fra sikkert, at de bliver testet ordentligt.
Derfor foreslås nu jævnlige eftersyn – også af elbiler og deres software – så systemer, der skal holde os sikre, rent faktisk virker, som de skal.
Før forslaget kan træde i kraft, skal Europa-Parlamentet og EU-landene også blive enige.