Risikoen for at man skal en ekstra tur forbi bilsynshallen til et omsyn stiger markant i takt med bilens alder.
Det fastslår en ny undersøgelse foretaget af Applus+ bilsyn, der har set nærmere på antallet og typen af fejl på biler på fire, otte og 12 år.
"Tallene viser ganske enkelt, at har man en otte år gammel bil, så har den statistisk set tre gange så mange fejl som en bil på fire år, der ruller ind til sit første bilsyn. Når vi ser på 12-årige biler, er antallet af fejl næsten otte gange højere sammenlignet med fire år gamle biler. Det er en klar indikation på, at det kan være svært som bilejer at fastholde tilstanden på sin bil," siger teknisk chef hos Applus+ Bilsyn, John Gantzhorn.
Applus+ Bilsyn har i sin opgørelse medtaget syn af 50.361 fireårige biler, og her var der cirka 0,08 fejl per syn. Blandt 41.515 otteårige biler steg antallet af fejl markant til cirka 0,25 fejl per syn, mens gennemgangen af 23.489 biler med 12 år på vejene medførte registrering af cirka 0,64 per syn.
Samtidig viser tallene, at skaderne ændres med årene. Fra ofte at være let rust på bremseskiverne og mindre dæk og lygtefejl på de ”unge biler”, har biler på 12 år flere skader på de mere vitale dele.
"I modsætning til yngre biler, der har kørt færre kilometer, rammes ældre biler af mange flere fejl af den indlysende grund, at de er mere slidte. På de 8 og 12 år gamle biler ser vi en stigende andel af fejl på affjedringssystemet. Det er typisk fjedre, stabilisatorer og bære/styrekugler der svigter," siger John Gantzhorn.
Sådan kan din ældre bil køre videre
Har man ikke råd til at skifte sin brugte bil ud med en ny, er der imidlertid stadig mange ting man kan gøre, for at den holder et par år endnu - og forhåbentlig kører ubesværet gennem næste syn.
"Et af de vigtigste råd er, at man passer bilens serviceaftaler, så en mekaniker kontrollerer bilens tilstand på det anbefalede interval og her reparerer fejl eller skader. Gør man ikke dette, svarer det for eksempel til ikke at gå til tandlæge regelmæssigt, og så ved vi jo godt, hvad der sker," siger John Gantzhorn.
Ifølge den tekniske chef bør man heller aldrig være for fin til at trække i gør det selv-tøjet.
Sørg for at bilen holder sig tør hen over vinteren, da det reducerer risikoen for rust. Tjek løbende op på olie og væsker, så bilen fastholder sit funktionsniveau og tag gerne en ekstra tur forbi bilsynshallen eller den lokale mekaniker, hvis bilen får mislyde som for eksempel en hvinende bremser, ratslør eller rysten i motoren eller styresystemet, lyder rådene.
7 råd til at vedligeholde bilen og få den igennem syn
Følg bilens serviceplan: Identificer og løs små problemer hurtigt for at undgå, at de udvikler sig til større og dyrere reparationer.
Opmærksomhed på bremser: Begynder dine bremser at larme eller ryste kan det være tegn på Fejl, få dem derfor efterset hvis ikke de opfører sig som de plejer.
Hold øje med dine kontrollamper: Lyser der en advarselslampe i instrumentbordet, så få det undersøgt med det samme, bilen skal til omsyn hvis der er advarselslamper der lyser.
Lygter: Kontroller regelmæssigt alle lygter på din bil, selv mindre lygtefejl giver omsyn i synshallen, den hyppigste lygtefejl er nummerpladelys som man ofte glemmer at kontrollere.
Undervognsbeskyttelse og rustkontrol: Giv bilens undervogn opmærksomhed ved regelmæssig undervognsbehandling for at forhindre rust, beskytte karrosseriet og sikre en længere levetid for køretøjet.
Kilde: Applus+ BilsynDæk: Sørg for at der er nok mønster på dine dæk, minimum 1,6 mm men det anbefales at skifte allerede ved 3 mm. Alle dækkene skal være af samme type, det går derfor ikke at blande f.eks. sommerdæk og helårsdæk.
Kør en god tur inden synet og brug bremserne, en kold motor klarer ikke miljømålingen, og er der overfladerust på dine bremser skal det køres af så bremsen kan vurderes.