Tesla vil suspendere det meste af bilproduktionen på sin fabrik nær Berlin fra den 29. januar til den 11. februar, oplyser selskabet torsdag med henvisning til en mangel på komponenter på grund af skift i transportruter på grund af angreb på skibe i Det Røde Hav.
Det skriver nyhedsbureauet Reuters.
Det delvise produktionsstop er bevis på, at krisen i Det Røde Hav, udløst af iransk-støttede Houthi-militante, der angreb fartøjer i solidaritet med den palæstinensiske islamistiske gruppe Hamas, der bekæmper Israel i Gaza, har ramt Europas største økonomi.
Den amerikanske elbilproducent er den første virksomhed, der afslører en afbrydelse af produktionen på grund af afbrydelsen. Mange virksomheder, herunder Geely, Kinas næststørste bilproducent målt på salg, og det svenske boligindretningsfirma Ikea har advaret om forsinkelser i leveringerne.
"De væbnede konflikter i Det Røde Hav og de tilhørende skift i transportruter mellem Europa og Asien via Kap det Gode Håb har også indflydelse på produktionen i Gruenheide," sagde Tesla i en erklæring.
"De betydeligt længere transporttider skaber et hul i forsyningskæderne."
Vil sandsynligvis også ramme andre
Analytikere forventer, at andre bilproducenter kan lide nedfald fra Rødehavskonflikten.
"At stole på så mange nøglekomponenter fra Asien, og specifikt Kina, har været et potentielt svagt punkt i enhver bilproducents forsyningskæde. Tesla er stærkt afhængig af Kina for batterikomponenter, som skal transporteres til Europa gennem Det Røde Hav, hvilket sætter produktionen konstant i fare," sagde Sam Fiorani, vicepræsident hos AutoForecast Solutions, som sporer bilforsyningskæder og produktion.
"Det kan ikke troes, at de er alene, kun de første, der afspejler problemet," sagde han.
Afbrydelsen tilføjer pres på Tesla på et tidspunkt, hvor den også kæmper i en arbejdskonflikt med den svenske fagforening IF Metall om at underskrive en kollektiv overenskomst, hvilket udløser sympatistrejker fra en lang række fagforeninger i hele Norden.
Fagforbundne arbejdere hos Hydro Extrusions, et datterselskab af det norske aluminium- og energiselskab Hydro, stoppede arbejdet med komponenter til Tesla-bilprodukter den 24. november. Arbejderne er medlemmer af IF Metall.
Siden fulgte flere sympatistrejker med, bland andet fra danske havnearbejdere, der nægter at lodse Teslaer i danske havne som følge af konflikten i Sverige.