"De fleste plejefamilier og andre sociale tilbud er tilfredse med det nye socialtilsyn."
Sådan lyder overskriften på en nyhed fra Ankestyrelsen i forbindelse med offentliggørelsen af en midtvejsevaluering af de fem nye Socialtilsyn. Nyheden er offentliggjort på Ankestyrelsens hjemmeside og i deres nyhedsbrev, og linker til omtale på Socialstyrelsens hjemmeside, hvor kommunikationen også pakker kritikken godt ind.
LÆS OGSÅ: Minister skal redegøre for for kritik af Socialtilsyn
"De nye socialtilsyn begyndte deres arbejde 1. januar 2014. Nu foreligger en faglig midtvejsevaluering af reformen. Den konkluderer, at centrale formål med tilsynsreformen er opfyldt, og at der på nogle områder kræves en yderligere implementering," skriver Socialstyrelsen.
Nyhedsbrev 2
100.000 mennesker læser med hver måned. Skal du være den næste?
Det er gratis
Den positive kommunikation kommer i forlængelse af en midtvejsevaluering, hvor man har spurgt 1.000 plejefamilier og næsten 600 sociale tilbud om deres tilfredshed med de nye socialtilsyn. Dykker man ned i tallene, er billedet straks noget anderledes. Således peger pænt under halvdelen af deltagerne i undersøgelsen på, at de nye tilsyn er bedre end de gamle. Det er opsigtsvækkende tal, som dermed pakkes ind i positiv kommunikation på et tidspunkt, hvor politikerne skal drøfte status på Tilsynsreformen, der ligger til grund for dem. Den trådte i kraft 1. januar 2014.
Læs også: Smart kommunikation: Ankestyrelsen lader massivt svigt passere
Ankestyrelsen fortæller i sin nyhed, at der er plads til forbedringer, eller med Ankestyrelsens positive kommunikation "Socialtilsynene kan blive endnu bedre". Her fremgår bl.a følgende:
"Både tilfredse og utilfredse tilbud kommer i undersøgelsen med forslag til et forbedret tilsyn. Det er blandt andet: At tilsynsførende i højere grad er fagligt kvalificerede og eventuelt specialiserede i forhold til de tilbud, som de skal føre tilsyn med. At socialtilsynet i højere grad giver anvisninger på, hvordan tilbuddet kan løfte kvaliteten eller nå et givet mål – frem for et ensidigt fokus på kontrol." Det er alarmerende budskaber, der her pakkes ind i positiv kommunikation. Mangel på faglighed betyder i praksis, at mange tusinde socialtilsyn kan foregå i blinde. Således har der det seneste år været flere eksempler på sociale tilbud, der er truet med lukning, som følge af et tilsyn. I mange tilfælde uden at de sociale tilbud reelt får oplyst, hvad de skal gøre anderledes for at opnå godkendelse. I midtvejsevalueringen fremkommer også tale for hver af de fem socialtilsyn, og her træder Socialtilsyn Syd frem med de dårligste tal mens Socialtilsyn Hovedstaden opnår størst tilfredshed. DenOffentlige følger op på evalueringen, som er vedhæftet herunder. Har du en oplevelse med Socialtilsynet, som du vil fortælle om, så skriv til [email protected] eller del dine erfaringer herunder.