Forsikringsselskab udvikler værktøj til screening af medarbejderes sundhed og vaner

Velfærd

26/11/2018 12:05

Nick Allentoft

I et nyt tiltag mod stress vil PFA screene ansattes sundhed og vaner. Projektet skal føre til at pensionskunder får tilbud fra forsikringsselskabet.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

Arbejdsgivere har længe haft interesse i ansattes vaner med alkohol, mad og motion i bestræbelserne på at undgå sygefravær og stress. Nu skal der også fokus på sunde digitale vaner, hvis det står til pensionsselskabet PFA.

Her skal de ansatte i den kommende tid besvare et skema med 40 spørgsmål, der går tæt på deres skærmtid på jobbet og i fritiden. 

- Det handler meget om tidsrøvere, siger Rikke Bay Haaber, chef for Strategisk Sundhed i PFA.

- Hvor er det, jeg har uhensigtsmæssige vaner, som enten minimerer mit nærvær i en opgave på arbejdet eller hjemmefronten, tilføjer hun.

Spørgsmålene til de ansatte er for eksempel, om de tager deres mobiltelefon med og lægger på bordet til alle møder. 

Mediefællesskabet DenOffentlige

DenOffentlige bliver skabt sammen med dig, der tager medansvar for samfundets udvikling. Vi kalder os for et mediefællesskab og du kan være med. Bliv medlem af fællesskabet og vær med til at præge samfundets udvikling gennem debat, videndeling, cases og nyheder. Kontakt os for at høre mere.

Du kan læse endnu mere om hvordan vi virker her.

Eller om de bliver forstyrret af deres mobiltelefon eller tablet, når de sidder ved skrivebordet og løser en opgave. Har de deres mobil med, når de spiser middag med familien, og tager de den også med på toilettet.

På baggrund af svarene bliver de ansatte inddelt i rød, gul eller grøn kategori, alt efter om der ifølge kriterierne i screeningen er vaner, der kan være med til at give stress. Hele forløbet er frivilligt og anonymt.

Efterfølgende bliver de ansatte tilbudt hjælp til at ændre de dårlige vaner i et - digitalt - forløb.

- Måske er det på hjemmefronten. Kunne jeg opstille nogle rammer for mig selv, om at jeg lader min telefon ligge i tasken derhjemme.

- Så kan jeg aktivt tage den frem, hvis jeg skal bruge den, men jeg har den ikke bare liggende ved siden af mig hele tiden, siger Rikke Bay Haaber.

For PFA som arbejdsgiver handler det i bund og grund også om at skabe en mere effektiv arbejdsplads.

- Men når individer trives, bliver de også mere produktive og nærværende i de opgaver, de skal løse, siger hun.

Hun afviser, at PFA i stedet burde lave regler for, at der ikke må tjekkes Facebook i arbejdstiden eller svares på arbejdsmail hjemmefra.

- Sådan fungerer arbejdslivet ikke i dag. Vi vil hellere arbejde med den enkeltes digitale vaner.

På sigt er det meningen, at andre virksomheder kan overtage modellen fra PFA. Den er også tilgængelig for selskabets virksomhedskunder, hvoraf flere allerede er interesserede.

Hos fagforeningen HK Privat advarer næstformand Marianne Vind mod at overføre ansvaret for stress til den enkelte medarbejders vaner.

- For det er en for letkøbt løsning. Når en medarbejder bliver ramt af stress, så er det ofte et symptom på, at der er noget galt med kulturen på arbejdspladsen. 

- Men derfor kan det kan sagtens være gavnligt at skabe opmærksomhed om de digitale vaner, siger hun.

 

OVERBLIK: Arbejdsgivere går tæt på vaner og helbred

Læs her om det projekt - og se andre eksempler på, at arbejdsgivere går tæt på de ansattes helbred og vaner i kampen mod stress og sygefravær.

* I første omgang skal 300 af PFA’s ansatte svare på et online-spørgeskema med i alt 40 spørgsmål om digitale vaner på job og i fritiden. Forløbet er frivilligt og anonymt. 

* På baggrund af svarene inddeles de ansatte i kategorier – rød, gul og grøn. Hvis de ifølge de fastsatte kriterier har usunde vaner, bliver de tilbudt et online forløb, hvor de kan få hjælp til at ændre adfærd. 

* Arbejdsgiveren får et overblik over resultaterne. 

* Projektet er blevet til i samarbejde med lægen Imran Rashid, der i 2017 udgav bogen ”Sluk - kunsten at overleve i en digital verden”.

* PFA arbejder med sine virksomhedskunder om forebyggelse af stress. På sigt skal det nye tiltag udbredes til flere af kunderne.

* Overvægt: Mange arbejdspladser har fokus på sund kost i kantinen, så de ansatte ikke bliver for tykke. I nogle tilfælde har arbejdsgivere ligefrem betalt ansatte for at tage på slankeophold.

* Motion: Mange arbejdsgivere giver de ansatte mulighed for at dyrke motion i arbejdstiden med kollegerne. På virksomheden Chili Security i Odense gik ledelsen et skridt videre, da den sidste år indførte to timers obligatorisk motion om ugen.

* Søvn: Flere arbejdsgivere interesserer sig også for de ansattes søvn. Hos Dong Energy satte man i 2016 fokus på søvn som et led i en ny sundhedsstrategi. De ansatte fik tilbud om at få kortlagt deres søvnmønstre og hjælp, hvis de sov for lidt eller for dårligt. 

* Rygning: Mange arbejdsgivere sætter rammer for de ansattes rygning i arbejdstiden. I en del af landets kommuner har man indført røgfri arbejdstid, så medarbejderne må vente til fyraften med at tænde en smøg.

Kilde: TV 2, KL, Berlingske, Kristeligt Dagblad, PFA, Ritzau

/ritzau/

 

Mest Læste

Annonce

10/12/2024

På blot 2 minutter fandt jeg den billigste bilforsikring til min nye bil, og der var mange penge at spare.