Når politikere bliver utålmodige eller utilfredse, så har de det med at vedtage nye regler.
Og selv om intentionen er god, så gør reglerne det i virkeligheden vanskeligere for de offentlige ledere at levere god service til borgerne.
Sådan lyder en af konklusionerne i rapporten fra Regeringens Ledelseskommission.
Anbefalingerne i rapporten blev tirsdag givet til videre til Sophie Løhde (V), der er minister for offentlig innovation. Det skete ved et møde i Mærsk Tårnet i København.
Ledelseskommissionen
Se hele vores tema om Ledelseskommissionen her
Debatten om ledelse og styring af den offentlige sektor blæser stadig med stormstyrke, og New Public Management er flere gange i løbet af 2016 erklæret død. Men hvad kan - om noget - afløse NPM, hvilken styringslogikker bør gælde, og hvordan kommer vi i mål med fremtidens velfærd?
For at fremme god offentlig ledelse har regeringen nedsat en Ledelseskommission, som DenOffentlige følger tæt.
Utålmodige politikere udfordrer ledelsen
I rapporten fastslår Regeringens Ledelseskommission, at det grundlæggende er en god ting, at alle offentlige opgaver er underlagt politisk ledelse:
- Når det lykkes bedst, respekterer ledere og medarbejdere, at det entydigt er politikerne, der fordeler ressourcer og prioriterer mellem interesser.
- Politikerne overlader dog som oftest et beslutningsrum til de offentlige ledere og medarbejdere. Og det kan friste politikerne til at gribe ind, når de bliver utålmodige eller utilfredse, hedder det i rapporten.
Der er særligt enkeltsager om svigt i forvaltningen og utålmodighed med implementering af store reformer, som udløser regelindgreb fra politikerne, hedder det i rapporten.
Anbefalingerne er lavet på baggrund af et helt års arbejde og en række møder og konferencer med offentlige ledere. Desuden er der gennemført spørgeskemaer med over 2000 ledere.
Smalle ledelsesrum fjerner fokus fra borgerne
Og det står klart for kommissionsformand Allan Søgaard Larsen - tidligere koncernchef hos Falck - at offentlig ledelse er en særlig disciplin.
- Vi har en stærk offentlig sektor i Danmark, men ledelsesrummet er langt mere begrænset end i den private sektor.
- Politikere, fagforeninger, medier og medarbejdere presser de offentlige ledere fra alle sider.
- Derfor kan deres arbejde hurtigt komme til at handle om interessevaretagelse og processer end om det, det burde drejer sig om, nemlig at skabe værdi for borgerne, siger han.
Han hæfter sig også ved, at 40 procent af de adspurgte ledere oplever en kultur, hvor man ikke skiller sig af med medarbejdere, der præsterer dårligt.
- Det er lederens ansvar at sætte holdet og sikre, at de rigtige kompetencer er til stede. Og hvis alt er forsøgt, og medarbejderen fortsæt ikke præsterer, må man afskedige vedkommende.
Ledelseskommissionen blev nedsat sidste sommer og skulle allerede have præsenteret sine anbefalinger kort efter nytår.
Men på grund af de langvarige overenskomstforhandlinger måtte præsentationen udskydes et lille halvt års tid.