Overenskomsten mellem SAS og deres piloter udløb den 1. april. Parterne har forhandlet i månedsvis uden at kunne blive enige om en ny aftale.
Derfor varsler piloterne nu, at de nedlægger arbejdet. Det vil tidligst kunne træde i kraft fra om 14 dage.
Samtidig med at de danske piloter har afleveret et strejkevarsel, har SAS-piloter i Norge og Sverige gjort det samme.
Det skriver DR og Dansk Metal.
Fagforening: SAS har udnyttet pandemien
Hos Dansk Metal, der har forhandlet på vegne af piloterne, er det særligt to nye datterselskaber under SAS, der har bragt sindene i kog:
”Personalet skal på forringede løn- og arbejdsvilkår udføre det samme arbejde, som de hele tiden har gjort. Det er den samme ledelse og administration, og SAS’ internationale billetnummer – 117 - benyttes også i de nye selskaber,” siger forhandlingschef Keld Bækkelund fra Dansk Metal i pressemeddelelsen.
Formand for Dansk Pilotforening, Henrik Thyregod, afviser, at piloterne varsler strejke nu for at ramme SAS' højsæson i sommerferien. Han peger på, at piloterne blandt andet fredede påsken fra strejke.
"Vi har siddet siden midt-november sammen med SAS for at finde ud af, hvad de har behov for i fleksibilitet og besparelser," siger han til DR og tilføjer:
"I fredags kunne SAS meddele os, at de ikke kunne give os en garanti for, at de ikke ville lave samme trick igen: Altså oprette nye selskaber og lave nye overenskomster og tage vores arbejdspladser fra os."
SAS sidder med løsningen
Henrik Thyregod mener, at det er SAS, der har mulighed for at finde løsningen på den varslede konflikt:
"Ansvaret ligger hos SAS’ ledelse og bestyrelse, som i over to år har fokuseret på at skille sig af med deres kernemedarbejdere og etablere bemandingsselskaber for at skabe intern konkurrence blandt medarbejderne i SAS. Det er helt utænkeligt, at fagforeninger noget sted i verden ville finde sig i de metoder."
Fakta om den varslede strejke
Piloterne i SAS har varslet, at de nedlægger arbejdet. Det vil tidligst kunne træde i kraft fra om 14 dage, altså den 24. juni. Det omfatter ca. 1000 piloter i Danmark, Norge og Sverige.
Overenskomsten mellem SAS og deres piloter i SAS Pilot Group udløb den 1. april 2022.
I overenskomstperioden er der fredspligt, og den eksisterer ikke længere, når overenskomsten er udløbet. Det er en central del af den danske model, at arbejdsmarkedets parter kan benytte sig af henholdsvis strejke og lockout, hvis man ikke kan blive enige om en ny overenskomst. Det er derfor helt efter bogen, at piloterne nu varsler strejke.
Da overenskomsten udløb den 1. april valgte piloterne at undlade at varsle konflikt for at frede påsketrafikken og prøve at løse uenigheden uden at tage konfliktmidler i anvendelse.
Der har været dialog mellem parterne siden november 2021 for at finde en løsning.
Piloterne i SAS Pilot Group har i ”SAS Forward”, parallelt med overenskomstforhandlingerne, tilbudt SAS årlige besparelser for 450 mio. SEK mod at SAS garanterer, at piloterne fortsat er en del af fremtiden. Det har SAS afvist.