Mattel, der står bag den ikoniske Barbie-dukke, introducerer nu to nye dukker, der skal give flere bør mulighed for at spejle sig i legetøjet.
Den ene er nemlig en blind Barbie med en blindestok, og den anden er en afroamerikansk Barbie med Downs syndrom.
Det skriver Mattel i en pressemeddelelse.
"Vi anerkender, at Barbie er mere end bare en dukke; hun (dukken, red.) repræsenterer selvudfoldelse og kan skabe en følelse af at høre til," lyder det fra Krista Berger, der er Senior Vice President for Barbie og global direktør for dukke-afdelingen af Mattel.
Den blinde Barbie er den første blinde dukke i Barbie-serien. Mattel har tidligere udgivet dukker med Downs syndrom.
Samarbejde med blindesamfund
Det er første gang, Mattel lancerer en blind Barbie-dukke. Den er blevet til i et samarbejde med det amerikanske blindesamfund, og også hos Dansk Blindesamfund vækker den nye dukke glæde.
"Vi er glade for, at der kommer mere mangfoldighed ind i legetøj," siger Diana Stentoft, der er næstformand i organisationen, til DR.
Mattel har siden 2009 lanceret nye dukker hvert år i deres Fashionista-serie. Formålet med serien er, ifølge Mattel, at lave en inkluderende række af dukker, der "er designet til at spejle den verden, børn ser i dag".
Sidste år lancerede Mattel for eksempel både en Barbie og en Ken-dukke i kørestol, en Barbie og en Ken med hudsygdommen vitiligo, ligesom der også er lanceret en Ken med en benprotese.