I juni opfordrede myndighederne og regeringen den danske befolkning til at forberede sig på en eventuel krisesituation ved at følge Beredskabsstyrelsens anbefalinger om at kunne klare sig i tre døgn uden eksempelvis strøm og vand.
Det har fået mange danskere til at købe varer til deres hjemmeberedskab, men opfordringen har ikke kun haft betydning for private husstande.
Data fra totalleverandøren Lomax viser, at også danske virksomheder har taget budskabet til sig.
"Vores tal viser med al tydelighed, at erhvervskunderne netop nu efterspørger beredskabsprodukter i en sådan grad, at vi oplever en hidtil uset stigning i salget af nogle helt bestemte varer," siger Kenneth Borup, adm. direktør i Lomax.
Tallene fra Lomax viser, at i ugen efter regeringens udmelding for godt en måned siden steg salget af beredskabsvarer til erhvervskunder med hele 1050 pct. Væksten har sidenhen stabiliseret sig en smule, men ligger fortsat samlet set 516 pcrocent højere i ugerne efter meddelelsen sammenlignet med ugerne før.
Det er produkter inden for kategorierne vanddunke, kompressorer, powerbanks, førstehjælpsudstyr, og nødradioer, som netop nu bliver revet ned fra hylderne.
Ansvarlighed hos erhvervslivet
Hos Dansk Erhverv ser man tendensen som et billede på danske virksomheders ansvarlighed og beredskabsvillighed.
”Vi befinder os midt i en alvorlig sikkerhedspolitisk situation, og her spiller erhvervslivet en kæmpe rolle. Tallene illustrerer, at også mange virksomheder gør, hvad de kan for at være bedst muligt beredte og dermed bidrage til fællesskabet,” siger Thomas Nissen, fagchef for forsvarspolitik i Dansk Erhverv.
Virksomhedernes fokus på at forbedre deres beredskab kan gavne hele landet i en krisesituation.
”Virksomhedernes hurtige fokus på at øge deres beredskab kan hjælpe hele samfundet, hvis der skulle opstå en krisesituation, og på den måde udgør virksomhederne en rygrad i vores samfund. Samtidig giver det myndighederne mulighed for i højere grad at koncentrere sig om de allervigtigste opgaver. Udviklingen viser det store potentiale, der er, når offentlige og private aktører formår at arbejde i samme retning,” siger Thomas Nissen fra Dansk Erhverv.
Imødekommer stor efterspørgsel
Mere end 75.000 erhvervskunder handler årligt hos Lomax, og det giver virksomheden en unik indsigt i, hvad dansk erhvervsliv køber og forbruger. Erhvervskunderne udgør langt størstedelen af Lomax’ kundegruppe, og de små og mellemstore virksomheder, med under 250 ansatte, står for mere end 90 % af salget af beredskabsprodukter.
For at sætte tingene i perspektiv blev der i halvåret op til meddelelsen solgt 18 stk. ’Midland ER300 nødradioer’ om ugen i gennemsnit. Efter myndighedernes udmelding, steg salget så meget, at der blev solgt 459 stk. nødradioer alene i uge 25. Det svarer til, at der på blot én uge blev solgt lige så mange nødradioer, som der normalvis sælges i løbet af 6 måneder.
Lomax har formået at imødekomme den massive efterspørgsel og sikre, at danske virksomheder er godt rustede. Kenneth Borup tilføjer:
"Det er vores opgave at sørge for, at vores sortimentet altid er relevant og afspejler kundernes behov. Med mere end 38.000 varer i sortiment er det vores mission at levere alt det, de danske virksomheder har brug for - hurtigt og nemt”
Læs mere om, hvordan man sikrer en arbejdsplads mod kriser i dette blogindlæg på Lomax's hjemmeside