Det er ikke altid lige rart at være til jobsamtale.
Sandt, for mange kan det være noget af det mest naturlige i verden, men hvordan ville du have det med, at blive afvist for noget, der ikke har med selve samtalen at gøre?
Trent Innes er direktør for tech-kompagniet Compono, og han har afsløret en bestemt 'kaffekops-test', han bruger til at vurdere, om han skal hyre en given kandidat eller ej.
Faktisk tager Innes testen så seriøst, at en ansøger, som ikke består prøven, bliver sat på 'den sorte liste' og aldrig vil komme i betragtning til fremtidige stillinger i firmaet.
En tur i køkkenet
Trent Innes forklarer i podcasten The Venture, at han inden enhver jobsamtale tager ansøgeren med på en gåtur ned til et af kontorets køkkener. Uden at specificere hvordan, sørger Innes så for, at både han og ansøgeren går derfra med et glas vand eller en kop kaffe - i hvert fald noget drikbart.
Derefter går parterne hen og har jobsamtalen, og det er så her, 'kaffekop-testen' begynder: For hvad gør ansøgeren med den tomme kop? Lader vedkommende den stå, eller tager han/hun den med tilbage til køkkenet?
Innes fortæller videre i podcasten, at den simple prøve giver ham værdifuld viden om, hvorvidt en kandidat vil passe ind på arbejdspladsen. Som han selv formulerer det, så kan man "udvikle evner, samle viden og erfaring, men når alt kommer til alt, så handler det om attitude".
I dette tilfælde bruger Innes testen til at se, om en kandidat blot efterlader sit rod til andre, eller om vedkommende faktisk tager ansvar og rydder op efter sig selv - og det resultat spiller en stor rolle i hans endelige beslutning, når der skal vælges blandt kandidaterne.
Den falske receptionist
Efter historien blev delt på internetforummet Reddit, var der en anden direktør, der fortalte om en lignende prøve, han udsætter kandidater for.
I dette tilfælde var det et spørgsmål om, hvordan de behandler firmaets receptionist.
Som eksempel nævner han en samtale, han havde haft den samme dag:
"Ansøgeren ødelagde sine chancer i løbet af de første fem minutter, efter han satte foden inden for bygningens dør. Han var afvisende overfor receptionist. Hun hilste på ham, og han kiggede hende knap nok i øjnene. Hun (receptionisten, red.) prøvede at starte en smatale med ansøgeren, men igen var der ingen interesse i at tale med hende overhovedet.
Hvad ansøgeren ikke vidste var, at receptionisten i virkeligheden havde ansvaret for ansættelser i firmaet.
Efterfølgende bad hun ansøgeren om at følge med ind i et mødelokale, hvor hun forklarede ham, at hvert eneste medlem af holdet er værdifuldt og skal behandles med respekt. På grund af hans afvisende attitude overfor 'receptionisten', følte de ikke, ansøgeren ville passe ind i firmaet.
Har du oplevet nogen lignende prøver?