Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Kræver åbne lønsedler - skal gælde selskaber med over 100 ansatte

Erhvervsliv

09/01/2023 10:29

J. Bøgen

Hvad synes du om det nye forslag?

For mange er løn et dybt personligt spørgsmål.

Ikke desto mindre foreslår EU nu at indføre et nyt direktiv, der gør din lønseddel åben for alle og enhver - i hvert fald hvis du arbejder i en større virksomhed.

Ifølge finans.dk er tanken bag EU-direktivet, at det vil tvinge større virksomheder til at være mere åbne om lønnen på arbejdspladserne, så man i højere grad kan komme lønforskelle mellem for eksempel køn til livs.

Helt konkret lægger det nye direktiv op til, at virksomheder med over 100 ansatte fremover kan få en bøde eller blive retsforfulgt, hvis de ikke lever op til de kommende fra fra EU om mere åbenhed omkring ligeløn eller mangel på samme.

Hvis direktivet, som ventet, bliver godkendt, vil det betyde, at løndata skal være offentligt tilgængelige, og at lønforskelle på mere end fem procent uden en saglig begrundelse skal korrigeres af arbejdsgiveren.

Danmarks Statistik har opgjort løngabet mellem kønnene herhjemme til syv procent. Derfor er det forslaget til det nye direktiv da også noget den akademiske fagforening, Djøf, hilser velkommen.

Overfor finans.dk forklarer Edith Jakobsen, der er arbejdslivspolitisk chef i Djøf, at større åbenhed om lønforhold er vigtigt for at bekæmpe diskrimination.

"Der kan gemme sig forskelsbehandlinger i den måde, man aflønner konkret i de enkelte virksomheder, som man ikke nødvendigvis selv er klar over," uddyber hun.

Anderledes bekymret er man i Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA). I en mail til finans.dk skriver administrerende direktør i FA, Nicole Offendal, at direktivet kan føre til en indskrænkning af ledernes muligheder for at belønne medarbejdere, der præsterer ekstra godt.

Direktivet ventes at blive godkendt i EU-Parlamentet til marts.

Mest Læste

Annonce

07/11/2024

På blot 2 minutter fandt jeg den billigste bilforsikring til min nye bil, og der var mange penge at spare.