Det er "intenderede handlinger" fra flyselskabet SAS' side, der har gjort, at kunder har oplevet at blive smidt af direkte fly, selvom der stadig var billetter til salg.
Det skriver Datatilsynet i en pressemeddelelse.
Sagen begyndte at rulle, da historier om SAS-kunder fortalte i medierne, at de havde fået annulleret deres billetter til direkte fly. I begge tilfælde var der stadig billetter til salg på de respektive afgange, blot betydeligt dyrere end de annullerede billetter.
SAS indrømmer bevidst handling
Det er flyselskabet selv, der har informeret Datatilsynet om, at afbookningerne skete som følge af bevidste handlinger og altså ikke en systemfejl:
"SAS har 27. juni 2022 oplyst Datatilsynet, at alle afbookinger er sket som intenderede handlinger og i tråd med SAS’ ordinære arbejdsprocesser, og at der ikke er udtryk for en fejl i selskabets systemer eller brugen af dem," skriver tilsynet i pressemeddelelsen.
Det er stik modsat SAS' egen forklaring. De har nemlig tidligere forklaret, at kundernes oplevelser skyldtes en teknisk fejl.
SAS har ellers ikke ligefrem brug for mere dårlig omtale i medierne. Lige nu kæmper de for eksempel både med en blødende økonomi og en potentiel strejke blandt 1000 piloter, der kan gå i gang allerede i morgen, onsdag.