På den fynske side af Storebælt er der en bestemt type biler, der ses noget hyppigere end andre steder i Danmark.
Nej, det er ikke nødvendigvis elbiler, selvom det er nærliggende at tænke. Det er derimod nogle ganske små og ikke særligt rummelige køretøjer.
Fælles for dem alle er, at de er under 3 meter lange, og mange af dem har endda kun plads til 2 personer. I tider, hvor det er populært med fælleskørsel, lyder det måske underligt, at netop denne slags bil er så populær.
Der er dog en ret naturlig forklaring: Broen.
For biler, der lever op til længdekravene om at være mindre end 3 meter slipper nemlig billigere over Storebæltsbroen - faktisk kommer de over til kun halv pris i forhold til normale personbiler.
Og det gør dem til en yndet pendlerbil for folk, der bor på den ene side af Storebælt, men arbejder på den anden.
Tur/retur koster mindre end en enkeltbillet
Når en almindelig personbil kører over Storebæltsbroen, koster det 245 kroner. Men krydser man broen i en bil, der er mindre end 3 meter lang, slipper man med at betale 101 kroner.
Det kan endda blive endnu billigere, hvis man har en pendleraftale, som omkring 2.000 danskere har.
Med en pendleraftale koster det 85 kroner om dagen for en personbil og 42 kroner om dagen for en bil som Toyota iQ eller Smart.
Samtidig kan 110 kroner trækkes fra i skat, hvis man krydser broen på grund af arbejde.
Men hvis du nu påtænker at rende ud og få fat i en mikrobil for at slippe billigere over Storebælt, skal du nok på udkig efter en brugt en af slagsen. De seneste år har forskellige bilproducenter nemlig valgt at indstille produktionen af hele 17 forskellige mikrobiler - simpelthen fordi de har svært ved at leve op til miljø- og sikkerhedskravene.