Denne artikel er mere end 30 dage gammel.
Hvad siger du til at spare 3000 kroner på varmeregningen?
I denne tid er det nok et tilbud, de fleste vil takke ja til.
Og tro det eller lad være: Der er ret god sandsynlighed for, at du kan spare i hvert fald et par tusinde kroner.
En kvinde fra København, der bor i en lejlighed ved Søerne, er faktisk nået op på at spare hele 3000 kroner på varmen, men hun har faktisk ikke selv gjort det store.
I stedet var det hendes fjernvarmeselskab, Hofor, der kontaktede hende og fortalte, at de havde opdaget en dyr fejl.
Tilbage i 2019 blev andelsforeningen ved Søerne i København nemlig kontaktet af netop Hofor, fordi man havde fundet et problem ved foreningens varmecentral.
Den er placeret i bunden af lejlighedskomplekset og pumper fjernevarme ud til lejlighederne i etageejendommen.
Hofor havde opdaget, at varmecentralen var indstillet forkert - og det er langt fra et enestående problem for den ene ejendom.
Faktisk viser en ny opgørelse fra Hofor, at forkert indstillede varmecentraler hvert år koster de københavnske fjernvarmekunder mellem 30 og 40 millioner kroner.
Det giver ene ekstraregning til kunderne, som typisk lyder mellem 500 og 2000 kroner hvert år per kunde.
Men det er faktisk ikke kun fjernvarmekundernes pengepung, der lider under de forkerte indstillinger. I yderste konsekvens kan det også give problemer for hele Hofors fjernvarmesystem.
"Det belaster faktisk systemet så meget, at vi kan risikere at få problemer med at levere varme nok til alle, siger han og påpeger, at man ved at indstille varmecentralen korrekt sikrer sig, at man ikke bruger for meget varme, og at man udnytter varmeenergien ordentligt," fortæller energirådgiver i Hofor, Benny Østerbye, til TV2 Lorry.
Har ikke været gode nok til at kommunikere
Nu kan man måske spørge sig selv, hvorfor fejlen ikke for længst er blevet rettet, når den blev opdaget tilbage i 2019.
Det kan Benny Østerbye ikke give et svar på.
Hans bud er, at Hofor ikke har været gode nok til at kommunikere ud om det her problem, selvom selskabet har taget kontakt til et hav af ejendomme over de sidste 5-6 år.
Hvis du nu sidder og tænker, at det ville være værd lige at få tjekket din egen varmecentral, så er det heldigvis ret simpelt:
Du skal nemlig bare kontakte din udlejer for at høre, om der er styr på det - eksempelvis ved at spørge, om der jævnligt er service på varmecentralen, og om man betaler en merudgift.