Air Malta, Armeniens FlyArna og flyselskabet LIAT, der betjener Antigua og Barbuda, er blandt de flyselskaber, der har indgivet konkursbegæring siden januar, mens canadiske Lynx Air og JetLines er blandt de nordamerikanske.
I starten af oktober faldt Spirit Airlines' (SAVE) aktiekurs dramatisk på baggrund af rygter om, at selskabets ledelse overvejede konkurs som en mulig løsning, men kursen steg igen, da en refinansieringsaftale blev indgået.
Det seneste flyselskab til at gå konkurs er det egyptiske lavpris- og charterflyselskab flyEgypt. Den 21. oktober annoncerede selskabet, at de har indgivet en konkursbegæring og har aflyst alle flyvninger fra Cairo International Airport (CAI) og Sharm El Sheikh International Airport (SSH).
Med henvisning til mangel på midler forsøgte selskabet også at påbegynde en likvidation, men blev forhindret af den lokale myndighed, Egyptian Civil Aviation Authority (ECAA), før en strategi for tilbagebetaling af gæld var blevet udarbejdet.
Dette inkluderer kontrakter med både lokale egyptiske kreditorer og rejsebureauer i Tyskland og Italien, der sendte turister med selskabet. Det skriver mediet The Street.
Uvished om refusion
Selvom flyEgypt ikke har kommenteret situationen, viser data fra FlightAware og FlightRadar24, at selskabet ikke gennemfører nogen af de flyvninger, det oprindeligt havde planlagt for oktober. (Der har heller ikke været nogen kommentarer om, hvordan eller om de, der har booket fly, vil blive refunderet.)
Selskabet havde en flåde bestående af et enkelt Boeing 737-800 (BA), da de ikke fortsatte leasingaftalerne for andre fly.
Disse fly havde brug for reparationer, som selskabet ikke havde råd til. Deres sidste registrerede flyvning fandt sted den 20. september mellem Jeddah i Saudi-Arabien og den egyptiske hovedstad, Cairo. Og nu ser det ud til, at de ikke kommer til at sende flere fly afsted.