Indbyggerne i Odense har vist sig at være særligt omstillingsparate.
Det står klart efter en otte ugers testperiode, hvor Lidls fysiske tilbudsavis ikke er landet som sædvanligt i byens husstandes postkasser.
Testperioden har bekræftet, at odenseanerne kan undvære den trykte tilbudsavis, da de stadig har fundet frem til de gode tilbud.
”Det er en stor milepæl, som vi er meget glade for. At de i Odense er omstillingsparate til i højere grad at søge de gode tilbud digitalt, er med til at nedbringe det klimamæssige aftryk, som de trykte tilbudsaviser afgiver, og så sparer vi nogle penge, som vi kan bruge på at udvikle vores digitale platforme,” siger Rasmus Pape, indkøbsdirektør i Lidl.
Også butikschef i Lidl på Bondovej i Odense, Daniel Jensen, har kunnet mærke, at testen har haft en effekt. Flere kunder har haft spurgt, og så har han og hans personale med glæde givet en forklaring.
"Vi har haft nogle kunder, især ældre mennesker, som har spurgt, hvorfor de ikke længere har fået tilbudsavisen i deres postkasser, og det forstår jeg godt. Men når vi så har taget os god tid til at forklare dem hvorfor og vist dem, at de stadig kan finde avisen i vores butik eller hjulpet dem med at downloade vores Lidl Plus-app, så har de godt kunne forstå det. Efter bare otte uger kan vi mærke, at kunderne så småt begynder at ændre deres vaner og vænner sig til at se vores gode tilbud andre steder."
Kan statuere godt eksempel
I februar 2022 udfasede Lidl den trykte avis til flere end 162.000 husstande i København - og nu gør Odense kunsten efter, hvor det er slut med godt 46.000 tilbudaviser.
På sigt ønsker Lidl at udfase tilbudsavisen i hele Danmark.
”Den opbakning og succes, vi har haft med at udfase den fysiske tilbudsavis i både København og Odense, er vi utrolig tilfreds med. Vi håber, at det på sigt kan effektueres i endnu flere byer og måske være med til at inspirere andre ktører til også, at overveje om den fysiske tilbudsavis kan undværes eller omdeles færre af. Vi har ikke oplevet, at det har påvirket vores omsætning i Odense negativt – faktisk tværtimod,” fortæller Rasmus Pape.
Spørger man Rasmus Pape har den digitale tilbudsavis, udover at spare miljøet for en masse papir også en positiv sideeffekt med mulighed for endnu skarpere tilbud til kunderne, da tilbuddene løbende kan opdateres online.
Den trykte avis vil fortsat være at finde i Lidls butikker, ligesom kunder aktivt kan bede om at få den trykte avis omdelt via få tilbudsavisen via Permission+-ordningen.