Siden discountkæden Lidl åbnede i Danmark i 2005 er der dukket 139 butikker fra den tyske gigant op rundt omkring i det danske land.
Men inden for få år vil det talt blive øget med næsten 50 procent - i hvert fald hvis det står til ledelsen i Lidl.
For det kan godt være, at der er et større opbrud i gang på det danske dagligvaremarked med lukningen af Aldi og Irma, sammenlægningen af Coop-kæder og andre store tiltag, men det ændrer ikke ved Lidls ambitioner for det danske marked.
I forbindelse med Aldis farvel til Danmark bliver en stor del af de lukkende butikker afhændet til Rema 1000, men af de butikker, der ikke bliver overtaget af den norske discountkæde, har både Netto og Lidl været på rov.
Derfor vil Lidl inden for få år åbne flere end 60 nye butikker rundt om i Danmark. Det fastslår ledelsen for Lidl Danmark med adm. direktør Jens Stratmann samt udviklings- og ejendomsdirektør Mads T. Nielsen i spidsen, overfor Finans.dk.
"Trods de store forandringer i markedet, holder vi fast i vores egen strategi. I den har vi lavet en minutiøs opdeling af Danmark med steder, der har plads til os. Vi åbner kun nye butikker, som vi er sikre på kan klare sig økonomisk," siger Jens Stratmann.
Vil over 200 hurtigt
Med de nuværende 139 butikker i Danmark, vil Lidl nå op over 200 af slagsen, når de mere end 60 nye butikker har slået dørene op.
Og det puster i den grad til den krig mellem discountkæderne, der raser på det danske marked.
Samlet sidder discountkæderne på over 40 procent af markedet – og netop nu måske tæt på 50 procent i en tid med pres på priser og supermarkeder.
Ifølge Retail Institute Scandinavia tegnede Netto sig for 15,4 procent af det danske marked i 2022. Rema 1000 fulgte tæt efter med 14,9 procent, og så kom der et stort hop ned til Coop365Discount på 5,9 procent.
Efter Aldis farvel til det danske marked, er det nu Lidl, der indtager sidstepladsen i forhold til markedsandelen med 3,8 procent (Aldi havde 3,1 procent, da de offentliggjorde beslutningen om at forlade Danmark).