Du har brugt mere end 50 år på at bygge et verdenskendt brand op helt fra bunden - og så giver du firmaet, der nu er mere end 22 milliarder kroner værd, væk.
Det lyder måske som starten på en krimi, hvor en excentrisk entreprenør bliver dræbt af sine nærmeste, fordi de ikke bliver tilgodeset i i det testamente, han er ved at få udformet. Men i dette tilfælde er både konen og de 2 voksne børn med ombord.
Den 83-årige stifter af det verdenskendte outdoor-mærke, Patagonia, fortæller nemlig i et interview med avisen The New York Times , at hele familien har overført deres ejerskab i firmaet til en specielt konstrueret nonprofit-organisation, der skal sikre, at al overskud fremover går til at bekæmpe klimaforandringer og beskytte uopdyrket jord.
Og Yvon Chouinard, som stifteren hedder, han har en bagtanke med det noget opsigtsvækkende træk.
"Forhåbentlig vil det være med til at påvirke en ny form for kapitalisme, der ikke ender med en lille gruppe rige og en helt masse fattige. Vi kommer til at give flest mulige penge til de mennesker, der aktivt arbejder for at redde denne planet," siger han i interviewet.
Donerede skattelettelser til NGO'er
Selvom Chouinard har en bugnende bankkonto, har han gentagne gange harceleret mod politiske tiltag, der kommer de allerrigeste til gode.
I 2018 kritiserede han for eksempel offentligt, at den amerikanske regering gang skattelettelser til landets rigeste. I samme ombæring gjorde han det klart, at de 65,8 millioner kroner, som han fik ud af Trump-regeringens skattelettelser, ville blive doneret til græsrodsorganisation, såkaldte NGO'er.
Chouinard må ellers siges at være et klassisk eksempel på den amerikanske drøm om at starte med ingenting og arbejde hårdt for at nå toppen.
Da han stiftede Patagonia for over 50 år siden boede han nemlig i sin bil og spiste dåsemad, han fandt på tilbud,
Årlige donationer og fridag til medarbejdere
Patagonia har siden 1960'erne solgt campingudstyr og fritidstøj til surfere, skiløbere og klatrere, og virksomheden bliver ofte fremhævet for sit fokus på at mindske klimaforandringerne.
I årevis har firmaet doneret én procent af omsætningen til miljøorganisationer og markeret sig politisk ved blandt andet at give alle sine medarbejdere fri, når der er valg i USA.
Konstruktionen med at afgive ejerskabet betyder, at selskabet årligt vil donere omkring 750 millioner kroner til klimakampen. Og som Chouinard selv siger i interviewt med New York Times:
"Jeg vidste ikke, hvad jeg skulle gøre med virksomheden, for jeg har aldrig villet have en virksomhed. Jeg ville aldrig være forretningsmand. Nu kan jeg dø i morgen, mens virksomheden vil fortsætte med at gøre det rette de næste 50 år, uden at jeg er inde over."