Når vi tænker på et impulskøb, så tænker vi ofte på pakken med tyggegummi ved kassen i det lokale supermarked, men i en ny analyse fra Dansk Industri bliver det tydeligt, at danskerne er vilde med impulskøb i alle andre typer af butikker også:
"Danskerne elsker at impulskøbe. I vores analyse er det knap 4 ud af 10 køb (37 procent) i butikker og i webshops, der er impulskøb. Det er meget voldsomme tal – særligt fordi vi ikke har mad og drikke med," siger branchedirektør i DI Handel, Jacob Kjeldsen.
Der er ikke store forskelle i graden af impulskøb, når det brydes ned i generationer eller i landsdele, men forskellen er meget tydelig, når man kigger på køb i webshops eller i den fysiske butik. Det er kun omkring hvert fjerde køb (27 procent), der er et impulskøb via en webshop eller en app, mens det er næsten hvert andet køb (46%) i den fysiske butik, der er et impulskøb.
"Det er lidt af et wake-up-call for butikkerne. Det understreger behovet for, at butikkerne bygger deres butikker op, træner deres medarbejdere, prisfastsætter varerne m.m., så de kan udnytte danskernes lyst til at købe impulsivt," siger Jacob Kjeldsen.
Impulskøb af tøj og sko
Og her er der særligt en produktkategori, der trækker gennemsnittet op. Det er tøj, sko og tilbehør, hvor 46% af alle køb – både online og fysisk i butikken – sker uden forudgående planlægning.
Det er 26 procentpoint højere end elektronik, hvor der er en langt større grad af planlægning inden køb.
"Det er især tøj, der bærer præg af at være impulskøb, og selvom dyrere varer som elektronik naturligt indebærer mere planlægning, så bruger vi i gennemsnit mere end 500 kr., når vi laver et impulskøb. Så det er ikke bare et nyt snørebånd, vi taler om her."
Undersøgelsen viser, at vi i gennemsnit bruger 531 kr. på et impulskøb i en fysisk butik og 582 kr. på et impulskøb på en webshop eller i en app.
Når købet er planlagt, så stiger prisen på det gennemsnitlige køb. I fysiske butikker bruger vi gennemsnitligt 834 kr. og i online webshops eller apps er beløbet 771 kr. pr. køb, hvor der er lavet research på forhånd.