Foto: Miljømærkning Danmark
Foto: Miljømærkning Danmark

Ny undersøgelse viser: Danskerne er trætte af denne type produkter

Forbrug

10/06/2024 12:29

J. Bøgen

4 af 4 har endda oplevet, at de er produceret på en måde, så de ikke kan repareres igen.

Miljø- og klimaforandringer er fortsat blandt de vigtigste dagsordener for danskerne.

Faktisk er det ifølge en ny undersøgelse fra Svanemærket så vigtigt, at 52 procent af danskerne angiver det som en af de største udfordringer, samfundet står overfor lige nu – kun slået af sundhedsvæsenet med 60 procent, mens forsvarssituationen kommer på en tredjeplads med 28 procent.

I Sverige og Norge er det kun hhv. 31 og 36 procent, der ser miljø- og klimaforandringer som en af tidens største udfordringer.    

Undersøgelsen viser, at danskerne tager miljø- og klimaforandringerne alvorligt – og det fylder tilsyneladende også langt mere i vores bevidsthed, end det gør hos vores nordiske naboer. Derfor er det også vigtigt, at danskerne oplever, at de kan være med til at gøre en forskel. Men undersøgelsen peger desværre på flere udfordringer,” siger Rina Ronja Kari, kommunikationschef i Miljømærkning Danmark.

For mange produkter med for dårlig kvalitet

Undersøgelsen viser, at mere end 4 ud af 5 danskere forsøger at belaste miljøet mindst muligt i dagligdagen, og ligeså mange føler et ansvar for at vælge mere miljøvenlige produkter.

Ikke desto mindre oplever mange danskere, at produkternes kvalitet – eller mangel på samme – er en stor barriere ift. en grønnere livsstil:

80 procent af danskerne mener således, at mange produkter er bevidst fremstillet til at have en kort levetid, og 83 procent har oplevet, at det var billigere at købe et nyt produkt end at reparere et produkt, der var gået i stykker.

Og faktisk har hele 76 procent oplevet, at produkter er fremstillet på en måde, så de ikke kan repareres.

Undersøgelsen peger på nogle barrierer, som vi er nødt til at tage alvorligt, hvis vi skal have gjort op med brug og smid væk-kulturen. Der er først og fremmest behov for at fremme mere cirkulære produkter, og her kan både virksomheder og forbrugere bruge Svanemærket som guide. Svanemærket arbejder nemlig for at holde produkter og ressourcer i brug så længe som muligt – bl.a. gennem krav til design, kvalitet, garanti og reparationsmuligheder,” fortæller Rina Ronja Kari.

Og kvalitet er netop det, der står øverst på danskernes ønskeseddel, hvis man spørger dem, hvad virksomhederne skal gøre, for at gøre det nemmere for forbrugerne at træffe mere miljøvenlige valg.

Hele 64 procent mener, at virksomhederne bør fremstille produkter i bedre kvalitet, så de holder længere, 

Derudover ønsker danskerne også produkter, der bliver fremstillet på en måde, så det er nemmere at genanvende dem, ligesom det også skal være både nemmere og billigere at få repareret produkter.

Tal fra undersøgelsen (danske tal)

  • 86 procent forsøger at belaste miljøet mindst muligt i dagligdagen.

  • 82 procent føler et ansvar for at vælge mere miljøvenlige produkter.

  • 83 procent har tillid til at et produkt er et bedre miljøvalg, når det er mærket med Svanemærket.

  • 52 procent angiver ”miljø- og klimaforandringer” som en af de største udfordringer, samfundet står overfor lige nu.

  • 80 procent mener, at mange produkter er bevidst fremstillet til at have en kort levetid.

  • 83 procent har oplevet, at det var billigere at købe et nyt produkt end at reparere et produkt, der var gået i stykker.

  • 76 procent har oplevet, at produkter er fremstillet på en måde, så de ikke kan repareres.

  • 64 procent mener, at virksomhederne bør fremstille produkter i bedre kvalitet, så de holder længere.

Undersøgelsen “Nordic consumer sustainability index” er gennemført af Opinion på vegne af Svanemærket, Nordisk Miljømærkning, maj 2024.

Der er i alt adspurgt 4.516 nordiske forbrugere, herunder 1.007 danskere i alderen 16+ i perioden 15. marts – 15. april 2024.

Mest Læste

Annonce