Slutningen af november er de seneste år blevet synonym med shopping og tilbudsfest i takt med, at Black Friday er blevet til Black Week. En uge med massevis af tilbud og en gylden mulighed for at spare penge.
Det planlægger hver anden dansker at gøre brug af i år. Det viser en ny undersøgelse lavet af YouGov for Gjensidige og Sparekassen Kronjylland. Undersøgelsen konkluderer dog også, at hver femte dansker har oplevet af blive udsat for svindel i onlinehandel.
Den høje andel af danskere, der er blevet udsat for svindel, kommer desværre ikke bag på fagchef for betalingskort i Sparekassen Kronjylland, Jan Mågård.
”Antallet af svindelsager er steget voldsomt det seneste år. I Sparekassen Kronjylland oplever vi, at der er foretaget mere end 50 procent flere kortindsigelser i årets første 10 måneder i forhold til samme periode sidste år. Stigningen giver et tydeligt billede af bekymrende stor svindelaktivitet i år”, siger Jan Mågård.
Han frygter, at mange flere vil blive snydt i årets sidste måneder, der står til at overgå tidligere år markant, når det kommer til forsøg på svindel.
”Da vi typisk oplever allerflest kortindsigelser i årets sidste to måneder, er der al mulig grund til at være opmærksom, hvis man shopper til Black Friday. Stigningen hænger uden tvivl sammen med øget svindel omkring Black Friday- og julehandlen”, forklarer han.
En kortindsigelse betyder, at man gør sin bank opmærksom på, at der er sket svindel med ens betalingskort.
Dette skal du holde øje med
Den tiltagende svindel giver anledning til, at man som forbruger sætter sig godt ind i, hvor man gør sine handler online, samt hvad man skal gøre, hvis man oplever at blive udsat for svindel. Sådan lyder det fra skadedirektør i Gjensidige, Lene Rasmussen.
”Min klare opfordring er, at man grundigt undersøger, om de websider, man handler på til Black Friday, er troværdige. Er det ikke en webshop, man kender på forhånd, kan man for eksempel læse andres erfaringer med den på Trustpilot, ligesom man bør kontrollere webshoppens adresse.”
Bliver man først udsat for svindel, skal man straks kontakte sin bank, og ikke sit forsikringsselskab, lyder hendes opfordring:
"På den måde kan processen med at forsøge at få pengene tilbage begynde hurtigst muligt”, forklarer Lene Rasmussen.
Gode råd til sikker online shopping
Tjek om webadressen er korrekt
Undersøg mistænkelige links. Indtast fx selv webshoppens hovedside i stedet for at følge et link
Kontroller for korrekt dansk sprog
Er priserne for gode til at være sande?
Tjek fx sidens troværdighed på Trustpilot
Undersøg om siden har E-mærket
Fragt betaler man kun én gang – sammen med varen
Betal ikke med en bankoverførsel
Gør indsigelse til din bank, hvis du er blevet svindlet
Det viste undersøgelsen
Den 29. november er Black Friday. Forventer du at købe varer på Black Friday i år?
Ja (NET) - 52 procent
Ja, men kun online - 26 procent
Ja, men kun i fysiske butikker - 6 procent
Ja, både online og i fysiske butikker - 20 procent
Nej - 40 procent
Ved ikke - 9 procent
Har du nogensinde oplevet at blive udsat for svindel i forbindelse med online handel?
Ja (NET) - 19 procent
Ja, jeg blev snydt på en udenlandsk hjemmeside - 10 procent
Ja, jeg blev snydt på en dansk hjemmeside - 11 procent
Nej - 76 procent
Nej, har aldrig handlet online - 1 procent
Ved ikke - 4 procent
Undersøgelsen er foretaget blandt 1.022 repræsentativt udvalgte danskere over 18 år af © YouGov for Gjensidige i september 2024.