Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Sådan narres du til at blive længere i butikkerne, ifølge shopping-ekspert

Forbrug

22/09/2024 12:37

J. Bøgen

Der er næsten ingen grænser for, hvad butikkerne gør for at få os til at bruge flere penge.

Du skal bare lige ind og hente en liter mælk, en frysepizza og måske lidt brød. Det kan ikke tage mere end et par minutter, tænker du, inden du træder ind i supermarkedet.

Klip så til 20 minutter senere, hvor du står uden for dørene med en fyldt bærepose og et langt større beløb nederst på bonen, end du havde regnet med.

Hvad hulen skete der lige der?!

Du har nok været offer for et af de utallige tricks, supermarkeder og butikker bruger for at holde på kunderne, så de i sidste ende køber mere, end de oprindeligt havde tænkt sig.

Heldigvis er der nogen, der ved, hvad butikkerne bruger af tricks, og en af dem er forbrugerpsykolog og shopping-ekspert, Dr. Jansson-Boyd. Og det er godt, at nogen ved, hvad der foregår, for ofte bruger butikkerne tricks, som vi ikke engang lægger mærke til.

Sød musik og dejlige dufte

Forbrugerpsykologen lægger ikke skjul på, at supermarkeder oftest spiller musik i butikken, da det får folk til at synes, at det er "sjovt at være der". Derudover kan det give dig et adrenalinsus, der ganske enkelt giver dig lyst til at shoppe i længere tid.

Ikke overraskende bruges dette trick særligt i tiden op til jul, hvor den ene julesang efter den anden bombarderer vores ører, når vi er ude at købe ind.

“"Det er svært at gøre supermarkeder sjove på grund af deres natur, så ved at gøre det sjovt, får kunderne lidt adrenalinsus”, siger han ifølge det britiske medie Chronicle

Men det er ikke kun vores høresans, der bliver manipuleret med. Nogle supermarkeder bruger nemlig også bestemte aromaer, altså dufte, til at få dig til at smide mere i indkøbskurven.

For eksempel sørger nogle supermarkeder for at forstærke duften af friskbagt brød, når du nærmer dig bageriet.

Dr. Jansson-Boyd fortæller, at det er et af de mest benyttede trick i alle former i supermarkeder.

Han lægger heller ikke fingre imellem, når han siger, at det er et af de mest benyttede tricks i alle former for supermarkeder.

Det skal siges, at Dr. Jansson-Boyd i artiklen i Chronicle udtaler sig om de tricks, der bruges af britiske supermarkeder, men vi kan vist godt genkende billedet af, at blive udsat for "Last Christmas" og alle de andre julesange, når vi skal ned at købe ind sidst på året ...

Mest Læste

Annonce