I januar skrev butikskræderne Lidl og Coop 365 samt organisationerne Hjerteforeningen, Kræftens Bekæmpelse og Diabetesforeningen et åbent brev.
Det var addresseret til skatteminister Jeppe Bruus (S), og budskabet var klart:
I en periode "fjernede" butikskræderne momsen på frugt og grønt ved at sænke priserne til det, frugt og grønt ville koste, hvis der ikke var moms på netop de varer - og det var netop den debat, afsenderne af brevet ville sparke igang.
"Ved at skære momsen på frugt og grønt, selv for en kort periode, ønsker vi at demonstrere over for politikerne på Christiansborg, hvordan prisen påvirker forbrugernes valg," udtalte Michael Tilsted, der kædedirektør for 365discount, i det åbne brev.
Men nåede budskabet frem til modtageren? Noget kunne tyde på det.
Åbner for at indføre differentieret moms
I et interview med Politiken fortæller skatteministeren nemlig, at han er åben for at indføre differentieret moms, altså hvor momsen varierer fra varegruppe til varegruppe.
Han fortæller til Politiken, at han kan se et potentiale i at differentiere momsen på nogle af de varer, som man gerne vil have, at vi danskere køber mere af, og så nævner han selv frugt og grønt som eksempel.
Socialdemokratiet har endnu ikke som parti besluttet, om de er tilhængere af differentieret moms, understreger skatteministeren.
Da Lidl "fjernede momsen" førte det til en stigning på 13 procent af salget af alt grønt på godt to måneder.
I Coop medførte det i en uge en samlet stigning på 37 procent i salget af grøntsager.
Sådan gør de i udlandet
I Danmark er hovedreglen, at der lægges 25 procents moms på alle varer og ydelser, der sælges.
De fleste andre europæiske lande har imidlertid et differentieret system.
Ifølge Politiken opkræver Belgien for eksempel kun 6 procent på almindelige fødevarer og 21 procent på luksusvarer.
I Tyskland er fødevaremomsen på 7 procent, hvorimod alkohol har en moms på 19 procent.