Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Trods krise: Disse ting vil danskerne ikke undvære

Forbrug

14/04/2023 08:12

J. Bøgen

Til gengæld er der et tydeligt mønster i de ting, vi gerne skærer ned på.

Penge vokser ikke på træerne – og når priserne stiger, rækker pengepunge ofte ikke så langt, som den hidtil ville have gjort.

En ny undersøgelse, som Kantar Sifo har lavet på vegne af fintech-platformen Adyen, viser, at det kun er få danskere, som forventer at forbruge mere (7 procent), og at knap halvdelen (42 procent) vil reducere deres udgifter og spare mere i fremtiden, som følge af inflation og de prisstigninger, som den har ført med sig.

Her er det særligt bemærkelsesværdigt, at det primært er de unge (18-29 år), som ønsker at skrue ned for forbruget. Det siger 51 procent i denne gruppe.

Til sammenligning svarer mere end halvdelen af de unges forældre (50-64 år) at den lave økonomiske vækst, hverken har ændret eller vil ændre deres forbrugsmønster fremover.

Kigger man nærmere på de danskere, som forventer at forbruge mindre, er der flere kvinder end mænd, som har svaret dette. Knap halvdelen af danske kvinder mener nemlig, at deres forbrugsmønster - i form af at bruge mindre og spare mere - vil/har ændret sig pga. inflationen.

Blandt mændene er det lidt mere end hver tredje, som føler et behov for et lavere forbrug.

Hvor sparer vi, og hvad kan vi ikke undvære?

Den nye undersøgelse viser, at 38 procent af danskerne vælger at skære ned på restaurant- og værtshusbesøg, 39 procent planlægger at spare på eksklusiv mad, og 28 procent forventer, at det er rejsen til udlandet, som må spares væk.

På fjerdepladsen blandt de nedskårne udgifter er diverse fornøjelser som f.eks. en tur i biffen eller teateret.

Når det derimod kommer til de varer og tjenester, som danskerne ikke vil skære ned på, ligger frisør og diverse behandlinger i toppen, noget som 29 procent af respondenterne ikke kan forestille sig at skære ned på.

Danskernes kærlighed til streamingtjenester ser også ud til at fortsætte. 27 procent danskere svarer nemlig, at de ikke vil spare ved at opsige nogen af deres streamingabonnementer.

På tredjepladsen kommer rengørings- og husholdningsydelser.

Det betyder det ændrede forbrug for virksomhederne

Det er ikke kun som forbruger, at det kan være svært at navigere rundt i inflation og økonomisk lav vækst. For virksomhederne har det ændret forbrugsmønster også betydning. Blandt andet når det gælder om at fastholde forbrugernes interesse, og undgå, at det er deres produkt, som der skæres fra.

Tobias Lindh, Adm. Direktør for Adyen i Norden og Baltikum, ser på undersøgelsens resultater således:

”Undersøgelsen viser, hvor vigtigt det er, at virksomhederne fokuserer på at give den bedst mulige kundeoplevelse især inden for de segmenter, hvor forbrugerne planlægger at skære ned på deres omkostninger. Her skal virksomheder udnytte teknologier og tjenester til for eksempel at tilbyde friktionsfri betaling, der fører til færre afbrudte køb, eller give kunderne fleksibilitet med hensyn til returnering og afhentning af produkter. Vi hjælper virksomheder dagligt med at udvikle dette gennem vores tjenester, som også i sidste ende betyder mindre tid på administration og mere tid til personlig service.”

Varer og tjenester som danskerne sparer på

  1. Eksklusiv mad og fødevarer (delikatesse osv.) 39 procent

  2. Café, restaurant og værtshusbesøg 38 procent

  3. Udlandsrejser 28 procent

  4. Fornøjelser (bio, koncert, teater etc.) 28 procent

  5. Tøj og make up 25 procent

  6. Streamingtjenester 19 procent

Varer og tjenester som danskerne ikke kan undvære

  1. Frisør og behandlinger 29 procent

  2. Streamingtjenester 27 procent

  3. Opsparing og investeringer 24 procent

  4. Rengøring og husholdningsydelser 21 procent

  5. Træning (fitness og andre medlemskaber) 20 procent

Om undersøgelsen
Undersøgelsen er gennemført af Kantar Sifo på vegne af Adyen. Undersøgelsen blev gennemført fra 17. til 21. februar 2023. I alt har 1053 danskere mellem 18 og 79 år besvaret undersøgelsen via en webundersøgelse. Resultatet er sikret og repræsentativt på landsplan. Webpanelet er rekrutteret repræsentativt på landsplan baseret på tilfældige udvalg. Der er ingen selvrekruttering i Kantar Sifos webpanel.

Mest Læste

Annonce

14/10/2024

På blot 2 minutter fandt jeg den billigste bilforsikring til min nye bil, og der var mange penge at spare.