Hvis du lider af flyskræk, er det nok ikke nu, du skal læse med.
I sidste uge mistede en person livet mens yderligere 50 personer blev kvæstet efter kraftig turbulens i et Boeing 777-fly fra London til Singapore.
Blot fem dage senere opstod der voldsom turbulens under en Qatar Airway-flyvning fra Doha til Dublin, hvilket resulterede i, at seks passagerer og seks ansatte kom til skade.
Det er yderst sjældent, at turbulens på et fly ender med skader, men desværre er det noget, der faktisk kan komme til at ske oftere og oftere i fremtiden.
Sådan lyder meldingen fra forskere, der har taget et kig på, hvorfor vi oplever de her episoder med voldsom turbulens, der i værste fald koster liv.
Redaktøren fra Airlinesrating, Geoffrey Thomas fortæller til Reuters, at der har været en markant forøgelse af episoder med voldsom turbulens de seneste 40 år.
"Forskning fra Storbritannien viser, at der har været en forøgelse med alvorlig turbulens på 55 procent de sidste 40 år. Moderat turbulens er forøget med 37 procent, mens mild turbulens er øget med 17 procent," fortæller han.
Bliver kun værre
Og hvad er så årsagen til, at vi oplever mere voldsom turbulens under flyvninger?
Det svar menes forsker Mark Prosser fra Reading University at have.
"Global opvarmning kan have skabt ustabilitet i jetstrømmen over den nordlige halvkugle," lyder det fra Mark Prosser til NBC News.
Jetstrømmen flyder som en flod i luften og drives af temperaturforskelle mellem kølige regioner i nord og varme luftmasser i syd.
Klimaændringerne forstyrrer sandsynligvis dette, hvilket kan få enorme konsekvenser for luftfarten i fremtiden.
"Fly kan lide at rejse med jetstrømmene, men hvor flyene gerne vil flyve, er ironisk nok også dér, al turbulensen befinder sig," siger han.
Øgning i særligt farlig turbulens
Særligt en ting bekymrer Mark Prosser og hans kollegaer. Klimaforandringerne har nemlig ført til en forøgelse af en særlig form for turbulens, nemlig klarluftsturbulens, som er ekstra farlig.
Klarluftsturbulens er nemlig usynlig, og det er stort set umuligt at opdage med den teknologi vi har i dag.
Derfor kan denne klarluftsturbulens kommer ud af det blå, og det kan føre til alvorlige skader inde i kabinen.
Opfordringen fra blandt andet Mark Prosser og Geoffrey Thomas er, at man altid har sin sele på, så bør det nemlig være sikkert.