De virtuelle miljøer vil give palæontologistuderende mulighed for at "gå" blandt dinosaurer i det vilde, havstudieelever at observere havliv "under vand", og astronomiklasser at blive afholdt om bord på et stjerneskib.
DNA-testning vil forudsige de fag, som elever sandsynligvis vil excellere i, hvilket gør det muligt for lærere at fokusere på deres styrker fra en tidlig alder.
Hjernecomputerteknologi vil blive brugt til kontinuerligt at overvåge mental og følelsesmæssig trivsel og identificere kommende tegn på elevudbrændthed eller stress.
Klasser vil også sandsynligvis være mere færdighedsbaserede i stedet for aldersrelaterede, hvilket øger hastigheden på uddannelsesmæssig fremgang.
Og AI-teknologi vil give øjeblikkelig personlig oversættelse, hvilket betyder, at studerende fra mange forskellige nationaliteter kan lære sammen.
Forudsigelser af førende fremtidsforsker
Forudsigelserne blev fremsat i en white paper skrevet af Tracey Follows, en af verdens top 50 kvindelige futurologer og gæsteprofessor i den digitale fremtid og identitet.
Bestilt af EdTech-udbyderen GoStudent fremhæver rapporten "Skolens afslutning, som du kender det: Uddannelse i 2050" en afgørende rolle, teknologi vil spille i fremtidens uddannelse.
Tracey Follows, der optrådte i Forbes på listen over verdens top 50 kvindelige futurologer, fortalte: "Fremtidens uddannelse er utrolig spændende og dynamisk. Med de hurtige fremskridt inden for teknologi står vi på randen af en teknologisk eksplosion, der vil ændre, hvordan hele verden fungerer."
Og hun fortsatte: "Uddannelse vil være epicenter for den forandring. Skiftet mod dybtgående læring, AI-drevet tilpasning og kontinuerlig overvågning er indstillet til at revolutionere, hvordan vi lærer og tilpasser os," og tilføjede, at "uddannelsesrejsen vil blive skræddersyet til hver enkelts formål og interesse, og klasseværelset vil udvide sig ud over sine fysiske begrænsninger og revolutionere uddannelse. Ved at se frem mod 2050 får vi et glimt af, hvad der er i vente – og resultaterne er fascinerende."
Overvågning af hjerneaktivitet
For et par år siden lavede Wall Street Journal en reportage fra et kinesisk klasselokale for at vise, hvordan det kinesiske undervisningssystem allerede gør brug af ting som kunstig intelligens i undervisningen af fremtidens generationer.
Et eksempel skal findes i de særlige pandebånd, eleverne bliver iført, når de møder ind til undervisning. De måler nemlig elevernes hjernebølger, som så sendes direkte til lærerens computer. Det gør læreren i stand til at se, om der er nogen af eleverne, der ikke følger med i undervisningen.