Forsøget kan give indblik i, hvordan miljøpåvirkninger former hjernens udvikling – også hos mennesker. Resultaterne antyder, at rotter bliver mindre stressede og mere tilfredse, når de får nye udfordringer. Det vækker spørgsmål om, hvordan lignende principper kan forbedre menneskers trivsel.
Forskning viser, at udfordringer reducerer stress
Et team af forskere fra University of Richmond, ledet af neuroforsker Kelly Lambert, ønskede at undersøge, hvordan læring og udfordringer påvirker hjernens trivsel. Derfor designede de et eksperiment, hvor rotter skulle lære at køre små biler. Forskerne byggede små køretøjer af plastik og aluminium, som rotterne lærte at styre ved at trykke på kobberstænger, der fungerede som et simpelt styresystem.
Efter træning kunne rotterne navigere bilen til specifikke steder i rummet for at få en belønning. Kelly Lambert forklarer: "Vi viser, at rotter, som får lov til at lære noget nyt og komplekst, oplever en reduktion i stressniveauet." Forskerne målte dette gennem rotternes afføring, der viste lavere niveauer af stresshormoner.
Lambert mener, at aktiv læring giver dyr – og mennesker – en form for kontrol over deres omgivelser, som mindsker følelser af hjælpeløshed. "Rotterne lærte ikke kun at køre, de nød det også. Det afspejles i deres adfærd og biokemiske respons," siger hun.
Kan mennesker lære noget af rotterne?
Studiet har betydning for forståelsen af, hvordan nye færdigheder og aktiviteter påvirker hjernen. Ifølge Lambert kan det have konsekvenser for behandling af mentale lidelser som depression og angst. Hvis mennesker lærer at håndtere stress gennem udfordrende, men givende aktiviteter, kan det reducere afhængigheden af medicin og fremme en sundere livsstil.
Forskerne håber, at studiet inspirerer til flere eksperimenter, der undersøger forbindelsen mellem hjerne, adfærd og omgivelser. "Vi kan alle lære af rotterne. Udfordringer kan være vejen til mindre stress og større tilfredshed," siger Lambert.
Det er fascinerende at tænke på, at små eksperimenter med rotter kan give store indsigter i menneskelig adfærd. Forskningen peger på, at det aldrig er for sent at lære nyt – og at det måske endda er nøglen til et bedre liv.