Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Brød lydmuren: Derfor blev danske F-16 sendt på vingerne torsdag

Forsvar

02/06/2023 14:39

J. Bøgen

Det tog 9 minutter, før hele situationen var afklaret.

Danmark sendte torsdag eftermiddag to kampfly på vingerne for at følge et Norwegian-fly til Norge.

Årsagen var, at der var mistanke om, at flyet havde problemer.

Det oplyser det danske forsvar torsdag aften ifølge det norske medie Dagbladet.

Indsatsleder Ronny Samuelsen i Øst politikreds oplyser til mediet NTB, at politiet ved 16-tiden torsdag modtog en melding om, at der var gået en flykapringsalarm om bord på et Norwegian-fly fra Spanien til Oslo.

Og derfor blev de danske F-16 fly altså sendt på vingerne.

Falsk alarm

Det viste sig heldigvis, at der ikke var tale om kapring, og at alarmen var gået ved en fejl.

De to danske fly nåede dog helt op på siden af flyet, der var fra selskabet Norwegian, men det var nu ikke noget, der skabte anspændt stemning blandt passagererne.

Silje Eide, der var om bord med sin familie, fortæller til Dagbladet, at passagererne fik at vide, at det var på grund af en NATO-øvelse, at flyet pludselig havde et bevæbnet fartøj ud for hver vinge.

Meldingen gjorde, at der i stedet for panik tværtimod var en rolig og nysgerrig stemning i kabinen, da det jo ikke ligefrem er hverdag på den måde at blive flankeret af jagerfly.

Uvis årsag

Hvad der så var skyld i den falske alarm er imidlertid stadig et mysterium.

Norwegians kommunikationsrådgiver, Anna-Lena Nordling, siger til Dagbladet, at der var en fejlsendt besked om en kapring iværksat af flyet,. Det blev dog rettet med det samme, da fejlen blev opdaget.

I alt gik der ni minutter, fra beskeden blev sendt ud, til situationen var afklaret.

Hun afviser at spekulere i, hvad årsagen til fejlen er, men hun afviser ikke, at der er tale om en menneskelig aktion - altså at det var piloten, der aktiverede alarmen.

Mest Læste

Annonce

14/10/2024

På blot 2 minutter fandt jeg den billigste bilforsikring til min nye bil, og der var mange penge at spare.