Allerede før Beredskabsstyrelsen og forsvarsminister Troels Lund Poulsen anbefalede danskerne at forberede sig på krise, havde næsten en femtedel opbygget et nødlager af f.eks. vand, mad og batterier.
Det viser en ny undersøgelse, som Coop Analyse har foretaget for Månedsmagasinet Samvirke kort før udmeldingen fra myndighederne.
I undersøgelsen svarer 18 procent af danskerne, at de har et nødlager, som de har opbygget for at kunne klare sig i en krise.
Alexander Høgsberg Tetzlaff, der er analytiker ved Center for Militære Studier på Københavns Universitet, anser tallene for at være tankevækkende.
”De fortæller, at danskerne, allerede før myndighederne anbefalede det, følte, at der var et reelt behov for at preppe,” siger han til Samvirke.
Mange nødlagre er max 2 år gamle
Undersøgelsen fra Coop Analyse viser desuden, at nødlagrene mestendels består af tørvarer som pasta, mel og ris, mad på dåse, glas eller i brev, toiletpapir, vand på flaske, hygiejneprodukter og lommelygter.
En del nødlagre indeholder også chokolade og kaffe samt batterier, stearinlys, soveposer og kontanter, mens færre danskere har en radio, receptpligtig medicin og vigtige papirer på lager.
Ifølge Alexander Høgsberg Tetzlaff kan der være flere årsager til, at danskerne har været på forkant med preppingen:
”Krigen i Ukraine er den mest åbenlyse faktor for, at mange er gået i gang med at preppe, og medierne har haft meget fokus på krig i den seneste tid. Og så er vi lige kommet ud af en pandemi, hvor vi er blevet opmærksomme på, at vi er mere sårbare, end vi troede,” forklarer militæranalytikeren.
Nøgletal fra undersøgelsen
18 procent af danskerne har et nødlager af f.eks. vand og mad
52 procent af nødlagrene er maximalt 2 år gamle, og 25 procent er opbygget inden for det seneste år
37 procent af danskerne mener, det er fornuftigt, at deres medborgere forbereder sig på en potentiel krise
13 procent svarer, at de selv eller en fra deres husstand sandsynligvis eller helt sikkert vil deltage i et kursus for at lære at klare sig en i krise
Se hele undersøgelsen fra Coop Analyse her.