Flere af Movias ejerkommuner og -regioner har i de senere år opfordret til et forbud mod spilreklamer på busserne. Samtidig har Movias bestyrelse gentagne gange opfordret de skiftende skatteministre til at indføre fælles regler for spilreklamer i det offentlige rum.
Da en afklaring i Folketinget lader vente på sig, har Movia nu valgt selv at handle og fjerner derfor muligheden for at reklamere for pengespil i og på busserne.
"Vi har lyttet til de mange henvendelser fra kommuner og regioner, som ønsker en strammere regulering af spilreklamer. Vi har et ansvar som offentligt trafikselskab, og vi ønsker ikke, at vores busser bidrager til et voksende samfundsproblem," siger Movias bestyrelsesformand, borgmester i Hillerød, Kirsten Jensen i en pressemeddelelse.
Movia følger således i fodsporene på andre trafikselskaber som Midttrafik, Nordjyllands Trafikselskab og Fynbus, der allerede har indført lignende begrænsninger.
"Vores busser og tog er en vigtig del af det offentlige rum. Vi ved, at spilreklamer især påvirker unge og udsatte grupper, og derfor mener vi, at det er den rigtige beslutning at fjerne spilreklamerne," siger næstformand i Movia, borgmester i Sorø, Gert Jørgensen.
Ændringen sker gennem en tilpasning af Movias reklameregler, som gælder for operatører og reklameselskaber. Movia har orienteret de relevante parter og sikrer et passende varsel, så de kan tilpasse sig de nye regler.
Fakta
Midttrafik, Nordjyllands Trafikselskab og Fynbus har tidligere fjernet muligheden for at reklamere for pengespil på og i deres busser.
Movia har igennem en årrække henvendt sig til skiftende skatteministre for at få lavet ens regler for spilreklamer i det offentlige rum.
Bestyrelsen i Movia har været tilbageholdende med at indføre særlige regler for reklamer i busserne, da bestyrelsens holdning er, at hvis der ikke er ens regler for spilreklamer i det offentlige rum, vil reklamerne flytte til fx læskure og/eller billboards, hvis reklamerne udelukkende er forbudt i busserne.
Movia er ejet af 45 kommuner og de to regioner på Sjælland. En række af disse har opfordret Movia til at forbyde reklamer for pengespil på og i busserne.
Udelukkelse af spilreklamer kan ske ved en tilpasning af Movias reklameregler. De nye regler træder i kraft fra 1. september 2025.
I en nyere analyse fra Spillemyndigheden (november 2023) fremgår det, at ca. 32.000 unge mellem 15-17 år har spillet om penge online indenfor det seneste år, selvom aldersgrænsen for spil er 18 år.