Ifølge en befolkningsundersøgelse foretaget af Norstat for DSK, rejste 68 procent af danskerne til Sverige eller Tyskland indenfor det seneste år, og netop transporten til og fra butikkerne på den anden side af grænsen har en betydelig klimamæssig konsekvens.
Undersøgelsen afslører, at størstedelen af grænsehandlen sker i benzin- og dieselbiler, som bidrager direkte til de øgede CO₂e-udledninger.
Den gennemsnitlige dansker, der grænsehandler, udleder 51,2 kg CO₂e årligt som følge af transporten frem og tilbage over grænsen.
Hvis disse indkøb i stedet blev gjort lokalt, ville CO₂e-udledningen kunne reduceres med over 210.000 tons om året.
Transport står for 30 procent
Transportsektoren står i dag for cirka 30 procent af Danmarks samlede udledninger af drivhusgasser. Det er derfor helt afgørende at der arbejdes på at reduceres udledningen. En af de lavthængende frugter er bl.a. grænsehandlen, som kunne gøres helt unødvendigved og økonomisk uinteressant ved bl.a. at sænke afgifterne.
”Grænsehandlen har en række negative effekter for Danmark og prisen er desværre langt højere end mange tror. Det handler ikke kun om tab af arbejdspladser og skatteindtægter, som vi sender direkte i lommerne på vores svenske og tyske naboer, men også om miljøet. Klimaaftrykket fra danskernes grænsehandel er betydeligt og kan reduceres markant ved at gøre det mere attraktivt at handle lokalt," siger Jannick Nytoft, adm. direktør for DSK.
”Derfor foreslår DSK, at der skal ryddes og i de danske punktafgifter – herunder chokoladeafgiften og kaffeafgiften – så danske butikker bliver mere konkurrencedygtige i forhold til den eksisterende grænsehandel. Ligesom der bør arbejdes for at indføre en differentieret moms i Danmark, så f.eks. fødevarer bliver billigere for danskerne,” siger Jannick Nytoft.
Det lille "e" i forbindelse med CO₂e betyder "equivalent" og betyder, at der er regnet andre drivhusgasser med.
Grafik: DSK - De Samvirkende Købmænd