To ud af tre danskere efterlyser mere kontrol med sociale medier.
Det viser en ny og repræsentativ undersøgelse blandt danskerne foretaget af Megafon for PROSA – Forbundet af it-professionelle.
66 procent af danskerne ønsker mere politisk regulering af sociale medier, og 57 procent angiver, at sociale medier har haft negativ effekt på den demokratiske debat, kun 21 procent mener, de har haft positiv effekt.
”Et wake up call til politikerne” kalder formanden for de it-professionelle, Niels Bertelsen resultatet. Han henviser til, at Danmark ikke kan spille lige op mod techfirmaernes magt, og at især EU derfor har en afgørende rolle at spille for at genskabe borgernes tillid og tryghed, når det handler om at begrænse techfirmaernes magt.
Bertelsen siger desuden:
”Jeg er overrasket over, at danskernes utryghed ved techgiganterne og sociale medier ikke fylder mere her op til EU-valget, for, for mig at se, er det her, at nøglen ligger, hvis der ikke fortsat skal være fri leg og mangelfuld regulering. EU er det vigtigste værn, vi har mod teknologigiganter, der er globale spillere, og næsten har økonomier, som kan sammenlignes med G7-lande”.
Retsakten for digitale tjenester
I 2022 blev Europa-Parlamentet og Ministerrådet enige om den såkaldte 'Digital Services Act' (DSA).
Den kaldes på dansk 'retsakten for digitale tjenester'. Den skal blandt andet beskytte børn mod ubehageligt og skadeligt indhold på sociale medier.
Den indeholder dog ikke et krav om aldersverifikation, der sikrer, at brugere kun kan logge ind på platformene, hvis de er gamle nok.
Netop aldersverifikation blev diskuteret under forhandlingerne, men blev ikke en del af aftalen, da vurderingen var, at den rette teknologi endnu ikke er udviklet.
Danskerne vil have aldersgrænse
Ønsket om aldersverificering er dog udbredt blandt danskerne.
Her svarer 44 procent, at de ønsker et forbud mod, at børn under 13 år skal have mobil med netadgang.
Samtidig angiver 41 pcrocent, at de ikke har overblik over brugen af adfærdspåvirkning på de sociale platforme.
”Jeg synes, at dansker giver politikerne et tydeligt budskab: Der er brug for handling nu – for folk er utrygge. Der er for mange danskere, som oplever, at demokratiet bliver skadet af den magt sociale medier og techgiganter har, og at det går ud over vores børn. Vi har ikke brug for endnu en dokumentar, som viser, at børn og unge bliver udsat for voldelig, selvskadende eller seksuelt indhold, når de er på sociale medier” siger Niels Bertelsen og henviser til DR-dokumentaren ’Alene hjemme på nettet’.
6 krav
De it-professionelles formand Niels Bertelsen ser det som en tyk streg under et misforhold mellem den politik, som hidtil har været ført i forhold til tech-giganterne og så borgernes oplevelser. Fagforeningen for it-professionelle foreslår derfor følgende indsatser:
krav om, at udbydere af disse platforme skal være direkte kontaktbare, og skal kunne fjerne indhold kort varsel, hvis de bliver gjort opmærksomme på det, fra krænkede personer
krav om hotlines, som brugere kan komme i kontakt med, hvis de udsættes krænkelser eller andet på platformene. Hotlines som opererer 24/7, og som IKKE er et robotsvar
alle personer skal enkelt kunne slette samtlige data, de har liggende hos en udbyder
krav om, at det skal være muligt at lave mærkning/verifikation inden for EU af originalt/ægte indhold
krav om åbenhed i algoritmerne, så man kan se, når techfirmaerne fordrer brugerne med indhold, som er afhængighedsskabende
krav om større bøderne, så de kan mærkes, og techgiganterne kan rammes på deres forretningsmodel. I dag er der god økonomi i at vise indhold, der er skadeligt eller fake news
Fakta fra undersøgelsen
To ud af tre dansker ønsker mere politisk kontrol/regulering af sociale medier. 16 procent mener, at den er passende.
79 procent angiver, at de ikke kan gennemskue, hvordan deres data bruges af de store teknologifirmaer.
71 procent af borgerne har mistillid til teknologigiganternes håndtering af deres data.
44 procent ønsker forbud mod, at børn under 13 år skal have mobil med netadgang.
41 procent mener, at de ikke har overblik over adfærdspåvirkning brugt på platforme.
93 procent ønsker lovpligtig mærkning af deep fakes.
Undersøgelsen er foretaget i perioden 27.-29. maj blandt 1020 danskere af Megafon for PROSA – Forbundet af It-professionelle. Se resultaterne her.