Forbrugerombudsmanden har sammen med det europæiske CPC-samarbejde (Consumer Protection Cooperation) henvendt sig til onlineplatformen Temu om en række overtrædelser af europæisk forbrugerlovgivning, som forbrugernetværket har konstateret, at Temu begår.
Samtidig opfordrer CPC-netværket Temu til at overholde europæisk forbrugerlovgivning.
Det skriver Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.
Ulovlige metoder
CPC-netværket har undersøgt den praksis, som forbrugerne møder, når de handler på Temu. Efter netværkets opfattelse benytter Temu sig af adskillige ulovlige metoder, som vildleder og påvirker forbrugernes indkøbsbeslutninger på utilbørlig vis.
Det drejer sig om:
Falske tilbud
Pressalg, hvor falske begrænsninger på varesortiment og falske deadlines presser forbrugerne til at købe
Tvangsspil, hvor forbrugerne er tvunget til at benytte en ”spin the wheel”-funktion
Manglende og vildledende oplysninger om forbrugernes rettigheder og minimumsbegrænsninger for køb
Falske anmeldelser
Skjulte kontaktoplysninger til selskabet
Formålet med CPC-samarbejdets henvendelse er at få Temu til at rette ind, så de overholder forbrugerlovgivningen.
Svar inden for en måned, for ellers ...
Temu har en måned til at vende tilbage på CPC-netværkets henvendelse om platformens brud på de europæiske forbrugerrettigheder. Hvis Temu ikke svarer på henvendelsen, kan de nationale forbrugermyndigheder i CPC-netværket gribe ind over for Temu.
Forbrugerombudsmand Torben Jensen siger:
"Europæiske forbrugeres rettigheder skal beskyttes uanset, hvor de begår sig. Derfor er det positivt, at forbrugermyndigheder på tværs af landegrænser kan samarbejde for at sikre netop dette. Temu lever ikke op til de regler, som beskytter europæiske forbrugere, og det skal vi naturligvis slå ned på."
Læs EU-Kommissionens pressemeddelelse om CPC-netværkets henvendelse til Temu her