24 lektioners praktisk erfaring og 29 timers teori. Det er, hvad man skal igennem for at få kørekort.
Men er det nok erfaring med 24 lektioner bag rattet, inden man bliver sluppet ud på de danske veje? Eller bør man have mulighed for at få lidt mere erfaring sideløbende med undervisningen?
Det mener regeringen i hvert fald, og det er også deres forslag i et nyt lovudkast, der skal behandles i det nye folketingsår.
Helt konkret foreslår regeringen, at køreelever skal have lov til at øve sig med en bekendt på passagersædet, så man får flere kilometer i hjulene, inden man skal ud og køre alene.
"Vi ved, at rutine har stor betydning for, hvor sikker en bilist man bliver. Derfor vil vi gerne have, at de, der tager kørekort, får mere erfaring, inden de selv står med kørekortet i hånden og kan køre ud på egen hånd," uddyber transportminister Trine Bramsen (S) over for TV 2.
Baggrunden for forslaget er, at selvom det går godt med trafiksikkerheden i Danmark, så tegner unge trafikanter sig for en uforholdsmæssig stor del af uheld og ulykker.
Gode erfaringer fra udlandet
Regeringen foreslår, at ledsageren skal være fyldt mindst 25 til 30 år og have haft kørekort i tre til fem år.
Derudover lyder forslaget, at både elev og ledsager skal igennem et særligt tilrettelagt kursus. Det skal sikre, at begge parter ved, hvad ledsagerens opgave er, og hvordan man reagerer mest hensigtsmæssigt i forskellige trafikale situationer. Det foreslås også, at både eleven og ledsageren gennemfører et såkaldt ledsagerkursus.
Netop den model kendes fra Sverige, hvor elever kan køre ledsaget, fra de er 16 år gamle. Det samme gælder i Norge, mens minimumsalderen i lande som Tyskland og Holland er 16 og et halvt år.
Ministeren tilføjer, at kurset måske – som en bonus – også kan være godt for ledsageren, der får genopfrisket, hvad det vil sige at være en god trafikant.
Kørerlærerne frygter flere ulykker
Kørsel med ledsager har eksisteret i Danmark siden 2017. Her blev en forsøgsordning sat i gang, som lader 17-årige erhverve kørekort. Herefter skal de, indtil de fylder 18, have en ledsager med i bilen.
Efter tre år blev ordningen gjort permanent.
Men Dansk Kørelærer-Union advarer mod at sende elever ud i trafikken uden en kørelærer.
"Som udgangspunkt er vi imod rutineret ledsagerkørsel," siger landsformand Bent Grue til Ritzau.
Han arbejder selv som kørelærer og oplever ofte, at han bliver nødt til at bruge pedalerne i sin side af bilen for at undgå ulykker og uheld - også efter køreeleven har bestået teoriprøven.
Derfor frygter han, at det kan give flere ulykker, hvis man giver unge lov at køre med en ledsager, der ikke har mulighed for at klodse bremserne i.
Samtidig kan dårlige trafikvaner fra forældre smitte af på eleven og dermed forstyrre køreundervisningen, lyder det fra Bent Grue.
Mere erfaring giver bedre trafikanter
Transportministeren frygter dog ikke, at det vil gå ud over trafiksikkerheden, hvis man lader flere unge køre blandt os andre, inden de har fået kørekortet.
Hun mener, at mere rutinerede trafikanter giver bedre trafikanter, ikke dårligere. På den måde vil løsningen være til gavn for alle på de danske veje.
Lovudkastet er i øjeblikket i høring blandt parter som FDM, kørelærer-foreninger, Rådet for Sikker Trafik og Rigspolitiet. Fristen for deres input til lovudkastet er 19. august, hvorefter den politiske drøftelse af forslaget fortsætter.