Ledelsesavisen #2
Læs også Ledelsesavisen
Stine Johansen: Gør op med retningslinier
Hedensted går kreative veje for at finde løsninger
Dokumentation: Regelstyring virker ikke
Se den samlede udgave af Ledelsesavisen #2 her.
Vil du modtage Ledelsesavisen fremover, så klik her.
Vil du vide mere om Forum og være medlem, så klik her.
Regeringsgrundlaget var renset for enhver tale om modernisering, og det eneste man kan finde i den omfattende 2025-plan er nogle linier om et arbejdsprogram i 2017.
Opgivenhed eller opvarmning til forandringer Siden regeringsdannelsen har flere videnskabelige værker og rapporter vist, at brugen af det som populært kaldes New Public Management har nået sin grænse. Andre undersøgelser viser, at dokumentationskrav og bureaukrati kvæler flere og flere fagprofessionelles oplevelse af at kunne passe deres arbejde. Socialrådgivere og jobcenter-sagsbehandlere har i årevis fortalt, at bureaukrati æder op mod syv ud af ti arbejdstimer. Senest er også sygeplejerskerne begyndt at advare.Ledelsesavisen #3
Både offentlige ledere og en lang række personaleorganisationer må blive alvorligt bekymrede over 2025-planen, som virker nærmest tonedøv overfor de senere års debat om offentligt bureaukrati og stadige dokumentationskrav. Man kan retteligt spørge, om det er udtryk for opgivenhed eller opvarmning til forandringer, når regeringen således alene svinger sig op til formuleringen "Regeringen vil i 2017 fremlægge et arbejdsprogram for fornyelse af den offentlige sektor og løbende fremlægge konkrete forslag til at sætte borgere og virksomheder i centrum for en effektiv og produktiv offentlig sektor – blandt andet gennem frit valg."
Udviklingen gået i stå Det er med andre ord en gammel nyhed, at der er behov for ledelses- og styringsreformer i den offentlige sektor. Skiftende regeringer har da også forsøgt gentagne gange siden det store Moderniseringsprogram i 1983, men brugen af NPM er gået over gevind og udviklingen er gået i stå. Senest er daværende Økonomi- og Indenrigsminister Margrethe Vestagers syv principper for offentlig modernisering gledet ud i glemslen. Med 2025-planen vil frustrationerne over udviklingen i den offentlige sektor fortsætte. Modernisering, afbureaukratisering og tillid er uberørte emner og problemerne tegner til at forblive uløste.Se flere historier om 2025-plan
Regeringen forsøger at samle flertal om en ny 2025-plan, der skal løse en række af udfordringerne i samfundsøkonomien. Se alle historierne og debatten her.
I stedet er der en generel henvisning til den offentlige sektors størrelse og det eneste konkrete er et ønske om at fastsætte højere og bindende måltal for graden af udlicitering i kommunerne. Og det mod bedre viden: Grundige undersøgelser viser meget blandede erfaringer med udlicitering 2001-14 - noget som kalder på en meget mindre firkantet styring end måltal.
LÆS OGSÅ: Blandede erfaringer med konkurrenceudsættelse Det andet konkrete er en formulering om, at regeringen i 2017 vil komme med et arbejdsprogram for fornyelse af den offentlige sektor. Men i forklaringen er som sagt intet om tackling af det opsparede behov for en styrings- og ledelsesreform. Samarbejde og dialog er vejen frem I betragtning af de betydelige omstillingsprocesser og produktivitetskrav som 2025-planen forudsætter er det mærkværdigt at regeringen ikke baserer sig på den viden der findes om, hvordan det kan ske.