Nyhedsbrev 2
100.000 mennesker læser med hver måned. Skal du være den næste?
Det er gratis
Målet må være en mere interaktiv politisk styring. Og en sådan fordrer et mere systematisk arbejde med at undersøge, hvor vores nuværende styring fejler, hvilke nye styringsformer, der er på vej og hvilke der med fordel kan udvikles? Det var en debat, der allerede var ved at tage fart inden Ledelseskommissionen blev nedsat. Og Ledelseskommissionen har ikke løftet denne del af opgaven. Det kalder derfor på nedsættelsen af en ny Styringskommission.
Styringsdagsordenen er blevet stadig mere påtrængende. Der er en stigende kløft mellem styringstænkningen i kommunerne og på Slotsholmen – og det er ikke holdbart. Hverken for effektiviteten eller for legitimiteten af de to politiske niveauer. Inddragelse giver mening Klaus Matthiesen, afdelingschef i FTF, præsenterede sig som repræsentant for ”velfærdsstatens kernetropper” (som Anders Fogh Rasmussen formulerede det i 00´ernes Kvalitetsreform), dvs. for lærernes, sygeplejerskerne, politiet og pædagogerne m.fl. FTF har for nylig gennemført en stor undersøgelse af medlemmernes oplevelse af styring og ledelse i den offentlige sektor. Og de har kombineret den med en række konkrete udspil, der sigter på handling og udvikling af den offentlige sektor. Undersøgelsen viser bl.a., at 2/3 af FTF´s medlemmer ser styringen som udtryk for mistillid fra politikernes side ift. deres opgaveløsning. Løsningen ligger, som han ser det, i at involvere medarbejderne i at udvikle nye styrings- og dokumentationsformer. Og han henter belæg for dette ønske i FTF´s survey. Den viser, at styringsredskaber opleves som støttende i forhold til den konkrete løsning af kerneopgaven hvis man som medarbejder er inddraget i udformning af planer og arbejdsformer. Såfremt man involveres i at udforme styringen, kan 2/3 af medlemmerne nemlig sagtens se meningen med den styring, der anvendes. Dette tal er helt nede på en tredjedel, hvis medarbejderne ikke har været involveret. Matthiesen så gode muligheder i at etablere partnerskaber for ny styring og ledelse. Både på den enkelte arbejdsplads, decentralt i kommunerne, men også på landsplan i forbindelse med lovgivning og styring af de store velfærdsområder. 13 principper for god styring og ledelse FTF’s udspil rummer i alt 40 konkrete forslag baseret på 13 principper for god styring og ledelse: 1. En stærk offentlig sektor er en grundsten i velfærdssamfundet 2. Samarbejde gennem partnerskaber skal skabe balance mellem styring og ledelse 3. Den økonomiske styring skal sikre stabile og fleksible rammer for opgaveløsningen 4. Lovgivning skal være fri for silotænkning og procesregler 5. Politikerne skal undgå at lovgive/regulere på baggrund af enkeltsager 6. Politikerne skal afsætte tid til en lokal implementering, der inddrager medarbejderne 7. Digitale løsninger skal bidrage til bedre velfærd og et godt arbejdsmiljø 8. Styringsredskaber skal understøtte arbejdet med kerneopgaven 9. Den lokale strategiske dagsorden skal ind i SU-/MED-samarbejdet 10. Lederne skal have rum til at lede og udvikle fagligheden i samarbejde med deres medarbejdere 11. Ministerier og forvaltninger skal understøtte arbejdet på institutionerne 12. Offentlig ledelse skal bygge på samarbejde og tillid 13. Løbende leder- og efteruddannelse skal klæde lederne på til lederrollen Matthisen noterede sig, at innovationsminister Sophie Løhde (V) deler mange af disse intentioner. Han pegede på, at der i mange kommuner er lavet partnerskaber med medarbejdere om styring og ledelse i MED-regi. Han nævnte både Odder, Silkeborg, Ballerup, Gentofte, Høje Taastrup og Horsens kommuner som foregangskommuner på dette område. Statens og kommunerne styring glider fra hinanden Kristian Wendelboe, Administrerende direktør i KL tog fat i det lidt dystre samtidsbilledet af de meget store udfordringer, den offentlig sektor står både midt i – og overfor. Mediernes negative vinkling presser politikerne mere og mere. Det afstedkommer en sand dødsspiral i troværdighed, hvor både politikere og medier ligger i bund (og hvor embedsmændene desværre også er på vej ned). De unge har både et lavere engagement og tillid til det repræsentative demokrati og i det hele taget ser Wendelboe et behov for store forandringer, så udviklingen kan håndteres. Som eksempel på et konkret pres på den offentlige sektor fremdrog han den demografiske bombe i form af den voldsomme stigning i antallet af 80+ årige.Bliv redaktør for dit eget indhold
DenOffentlige bliver skabt sammen med dig, der tager medansvar for samfundets udvikling. Vi kalder os for et mediefællesskab og du kan være med. Bliv medlem af fællesskabet og vær med til at præge samfundets udvikling gennem debat, videndeling, cases og nyheder. Kontakt os for at høre mere.
Wendelboe delte Torfings analyse af, at statens og kommunernes styringstænkning glider længere og længere fra hinanden, og at der er behov for en grundlæggende nytænkning af vores styringsmetoder og kapacitet. Han mente, at vi fortsat agerer i den virkelighed, hvor der (med Margrethe Vestagers diagnose) ”fjernes regler med pincet og puttes nye på med skovl” selvom der i mange ombæringer har været lagt politisk op til netop det modsatte.
Han fremhævede Ledelseskommissionen, som satte borgeren først og ledelsen i centrum, som ”overraskende klog” og fremhævede dens mange gode indspark. Hvis man som opfølgning nu skulle få den idé at lave en manual for god ledelse og styring, så begår man nøjagtig samme fejlgreb som med NPM, hvor der blev sat for mange og for snærende kontrakter og krav op for hvordan man skal handle. Det må ikke gentage sig. Styringsreform på vej? I den efterfølgende debat med Forums medlemmer kom mange pointer og refleksioner i spil. Der var markant tilslutning til at inddrage de mange gode erfaringer med forandringer på lokalt niveau i en eventuel, kommende styringsreform. De mange lokale aktiviteter skal understøttes og der kan med fordel sættes mere turbo på disse initiativer, også fra toppen af den offentlige sektor. Ingen synes at være i tvivl om, at samtiden fordrer en ny balance mellem civilsamfund, offentlig sektor og borgeren/familien, hvor ansvaret omfordeles og bindes sammen på en ny måde. Flere stod på det synspunkt, at styringen kun kan forbedres hvis de enkelte aktører arbejder med og fornyer deres traditionelle roller og adfærd, fx i MED-udvalgene. En vis pragmatisme må i spil, så både staten og organisationerne understøtter de mere eksperimentelle, lokale styringstiltag. Der blev stillet spørgsmålstegn ved, om politikere og embedsmænd virkelig er parat til at afgive magt (og evt. give køb på fagligheden) hvis samskabelse bliver den foretrukne strategi?Ledelsesavisen NY
- Nr. 14: Om værdibaseret ledelse og tiden efter NPM
- Nr. 13: Om lederuddannelser og sammenhæng
- Nr. 12: Om afbureaukratisering og sammenhæng
- Nr. 11: Ledelseskommissionens anbefalinger
- Nr. 10: Om styrings-paradokser, faglig ledelse og fejlslagne strategier
- Nr. 9: Fra konference med 200 ledere og forskere
- Nr. 8: Om tillid, kærlighed og nye paradigmer
- Nr. 7: Om Sammenhængsreform og Ledelseskommission
- Nr. 6: Om partiernes ønsker til ny styring
- Nr. 5: Fra 2016
- Nr. 4: Om strategier og styring
- Nr. 3: Om Sverige, kloge ledere og eksperimenter
Vores online-udgave af Ledelsesavisen finder du lige her - den opdateres løbende.
Artikel om baggrunden for DenOffentliges Ledelsesavis.