Afsættet for debatmødet var fortræffeligt. Grønnegårds og Bjerres bog er gennembearbejdet, læseværdig og i øvrigt en stor præstation. De grundige analyser og redegørelser inspirerer til refleksion og evaluering hos dem, der deltog. Også selv om man er uenig i nogle af bogens anbefalinger. Og det vil mange være inklusive mig selv.
Proportionerne
Forfatterne lagde for med at konstatere, at reformerne fra 2005 grundlæggende har slået fejl. At man har bygget et toetagers hus, hvor 1. sal er uanvendelig. Men holder det? Har den internationale udbytteskandale noget med reformerne at gøre? Næppe! Har Thorning sagen, Kasi-Jesper- og Camilla Vest-sagerne noget med reformerne at gøre? Næppe! Og forholder det sig ikke sådan, at reformens kerne - nemlig fusionen af ligningsopgaven - er en temmelig stor succes?
Peter Loft havde et konkurrerende billede på reformernes fiasko, nemlig en uanvendelig garage til et i øvrigt velindrettet hus. Han har efter min mening en pointe. Proportionerne skal være i orden.
Alle er derimod enige om, at inddrivelsesreformen er en fuldgyldig fiasko. Men hvorfor gik det så galt med den, og hvad skulle man have gjort anderledes? Det har Grønnegaard og Bjerre svar på. Deres bog afsluttes nemlig med 10 anbefalinger til fremtidige beslutningstagere.
Den letfærdige almægtighed
De tre vidner Loft, Frelle og Jelved cirkulerede - sammen med dagens ordstyrer tidligere finansminister Pia Gjellerup - om disse anbefalinger som om den varme grød. De var enige i nogle anbefalinger, men forekom utilpasse ved andre. Ordstyrer Pia Gjellerup var dog befriende klar om, at anbefalingerne "de små skridts fortrin" og "giv tid, giv tid" hyppigt sætter verden i stå eller kører velbegrundede reformer direkte i grøften. Hun pegede også på, at langt fra al debattid bruges til at gøre en løsning bedre – den bruges også til at få alt til at se dumt ud, som hun formulerede det.
Vidnerne var på mødet forsigtige i deres omtale af ansvaret for fiaskoen, herunder Grønnegaard/Bjerres råd og synspunkt om, at "Finansministeriets letfærdige almægtighed er et problem".
Som deltager på den kommunale side er der for mig ingen tvivl om Finansministeriets medansvar for skattereformerne, ligesom de har ansvar i utallige andre reformer. Og godt det samme! For hvem skulle ellers i dansk centraladministration drive forandringsprocesser frem og være regeringens koordinerende organ?
Løsningen er derfor ikke som anbefalet af Grønnegaard og Bjerre, at Finansen skal holde sig væk og undlade at interessere sig for andre ministeriers maskinrum. Tværtimod!
Rådet må være, at ministeriet skal have indsigt og viden om det, ministeriet på regeringens vegne involverer sig i. At der til stadighed er mekanismer, der sikrer denne viden, fx gennem deres tværministerielle samarbejder, deres anvendelse af konsulenter, deres eksterne kontakter, deres interesse for andres maskinrum m.v. Det bør være en del af FM's spidskompetencer, som de i øvrigt løbende bør vurderes på.
Pejlingens blindhed
Hvis FM fejlvurderer potentialet i en effektivisering eller strukturforbedring – og det kan ske – bør ministeriet bedømmes på, hvordan reaktionerne udefra håndteres, og hvordan kursændringer implementeres, ligesom det kan indgå i vurderingen, om effektiviseringsfrugterne høstes, før en ny driftsløsning er på plads.