Hvis du nogensinde har boet til leje, kender du alt for godt det famøse depositum - du ved, det store beløb, du skal betale, når du flytter ind, og som skal bruges til at istandsætte lejligheden, når du flytter, eller til at dække eventuelle skader.
Når man skal flytte fra en lejebolig er der mange ting, man skal forholde sig til, men hvis man ikke sørger for at have fokus på et par ting, så kan depositummet hurtigt ende med at blive spist op af udgifter, som du måske kunne have undgået.
Og går det helt galt, kan du ende med at stå med en abnorm ekstraregning fra din tidligere udlejer, selvom du ikke har ødelagt eller misligeholdt boligen.
Så hvad skal du gøre for at undgå en sønderlemmende ekstraudgift, når du flytter fra dit lejemål? Faktisk starter det allerede fra den dag, du flytter ind!
Indflytningssynet er afgørende
En af de mest afgørende faktorer i forhold til at spare en mindre formue i depositum er indflytningsrapporten.
Den laver du som regel sammen med din nye udlejer, hvor I sammen gennemgår lejeboligen og sørger for at dokumentere skader og mangler, som altså er til stede, inden du overhovedet er flyttet ind.
Står der eksempelvis i kontrakten, at lejligheden er i fin stand, men slet ikke er det, gør du klogt i at påpege det og dokumentere det, inden du overtager lejemålet.
Domstolene er nemlig tilbøjelige til at tro på det, der står i kontrakten, hvis du ikke har klaget ved indflytning, og det ender ud i den helt store uenighed.
Du kan også tjekke op på, hvad der står i din lejekontrakt angående, hvilken stand lejligheden skal afleveres i. Som regel står der i kontrakten, at du ikke skal aflevere lejemålet i bedre stand, end da du flyttede ind - blot at det skal være i samme stand.
Hvis du laver den på egen hånd skal du huske at aflevere indflytningsrapporten til udlejer senest 14 dage efter indflytningen.
Vedligeholdelseskontoen er din ven
Sørg for at undersøge, hvem der har vedligeholdelsespligten af lejemålet, for eksempel hvem der skal sørge for at male.
Hvis du er flyttet ind i et lejemål med en vedligeholdelseskonto, har du sandsynligvis også indbetalt penge til den, og her kan det være en god idé at bruge pengene på vedligehold INDEN, du opsiger lejemålet.
Nogle steder er der nemlig praksis for, at det er for sent at spørge, om der kan blive malet for pengene fra vedligeholdelseskontoen, hvis du først bringer det på banen efter, du har opsagt lejemålet.
Det betyder, at du risikerer ikke at få lov til at male for de penge, du faktisk har indbetalt til netop det.
Du må godt være uenig
Du har opsagt dit lejemål, og nu er du ved at være godt træt af istandsættelse og flytning og hvad der ellers dukker op undervejs i processen.
Derfor kan det sagtens tænkes, at du ikke har det store overskud til at starte en diskussion med din, snart, tidligere udlejer, men du gør klogt i at gemme lidt energi til denne situation.
For når du flytter fra lejemålet, kommer udlejer med sin vurdering af, hvad der skal laves i boligen, og den vurdering behøver du ikke være enig i.
Derfor bør du være helt sikker på, hvad du faktisk skriver under på, når du modtager fraflytningsrapporten, for du risikerer at skrive under på, at du er enig i udlejers krav - selvom du blot vil kvittere for, at du har modtaget rapporten.
Et godt tip kan være at tilføje i rapporten, at du udelukkende kvitterer for modtagelsen, så du ikke risikerer at få din underskrift brugt imod dig.
Hvis det ender i en konflikt med din udlejer, kan du få sagen prøvet i Huslejenævnet for 350 kroner. Hvis du flytter fra en almen bolig, er det Beboerklagenævnet, du skal have fat i.
Et tip sparer dig mest
Som du nu har læst, er der et par ting, du selv kan gøre for at undgå et udhulet depositum eller en voldsom efterregning for noget, du ikke skal betale for - men det vigtigste overhovedet i forhold til at undgå den i situation er faktisk denne artikels første tip.
Sørg for at gå lejemålet minutiøst igennem, lav en liste over mangler, dokumenter det hele med billeder - kort sagt alt det, du overhovedet kan.
For når du så skal flytte fra lejemålet, har du din egen indflytningsrapport, som du kan henvise til, uanset hvad der står i lejekontrakten.
Sørg for at sende den til din udlejer som anbefalet brev eller med en afleveringsattest, så du kan bevise, at udlejer har modtaget rapporten.
Kilde: Faglige Seniorer