Opdateret kl. 14.01 med kommentar fra Norlys.
Kort før sommerferien i år politianmeldte Forbrugerombudsmanden energiselskabet Norlys for at have overtrådt markedsføringslovens forbud mod vildledning.
Norlys har på sin hjemmeside i perioden juni 2022 til maj 2023 oplyst forbrugerne om, at de som elkunder hos Norlys kunne opnå rabatter på henholdsvis 11 procent og 15 procent ved at samle deres forsikringer hos et forsikringsselskab, som Norlys samarbejdede med.
I samme periode tilbød forsikringsselskabet rabatter på henholdsvis 8 procent og 12 procent, hvis forbrugerne samlede deres forsikringer hos selskabet uden krav om at være kunde hos Norlys.
Forbrugerombudsmanden vurderer, at Norlys har givet forbrugerne et fejlagtigt indtryk af, at de ved at være kunder hos Norlys kunne opnå en stor rabat på deres forsikringer. Den reelle rabat var væsentligt mindre, idet forsikringsselskabet også gav store rabatter til forbrugere, der ikke var kunder hos Norlys.
Norlys undlod således at oplyse forbrugerne om, at forsikringsselskabet samtidig tilbød alle deres kunder rabatter på henholdsvis 8 procent og 12 procent for at samle deres forsikringer.
Skærpet bødemodel
Norlys har nu valgt at afslutte sagen ved at betale en bøde på 3 millioner kroner. Bøden er beregnet efter den nye skærpede bødemodel, der trådte i kraft i forbindelse med en ændring af markedsføringsloven den 1. januar 2022.
Ved beregningen af bøder efter den nye bødemodel lægges i højere grad end tidligere vægt på virksomhedens størrelse (omsætning). Det er der lagt vægt på i udmålingen af bøden til Norlys.
Forbrugerombudsmand Torben Jensen siger:
"Norlys har lovet store rabatter hos en samarbejdspartner til sine kunder og potentielle kunder. Det er vildledning, fordi forbrugerne kunne have opnået næsten lige så store rabatter hos samarbejdspartneren uden at være kunde hos Norlys. Det er groft at vildlede om priser og særligt på markeder som forsikring og el, der kan være svære for forbrugerne at gennemskue."
Norlys er uenige
Forbrugerombudsmanden mener, at Norlys i en periode har haft et vildledende budskab på selskabets hjemmeside, hvor der stod, at man som kunde i Norlys’ energiforretning kunne opnå en rabat på forsikringer på op til 15 procent, hvis man samlede dem hos en af Norlys’ samarbejdspartnere.
Forbrugerombudsmanden lægger vægt på, at man også kunne opnå en mindre samlerabat uden at være kunde hos Norlys, hvilket Norlys ifølge Forbrugerombudsmanden også burde have nævnt på hjemmesiden.
"I bagklogskabens klare lys ville vi gerne have formuleret os mere præcist, men det er vigtigt for mig at sige, at vi ikke har haft nogen intention om at vildlede, og jeg kan kun beklage, hvis det har kunnet opfattes sådan. Så snart vi blev opmærksomme på synspunktet, tilrettede vi budskabet," siger Mads Brøgger, der er direktør for Norlys’ energiforretning.
Der er 290 kunder, der har benyttet tilbuddet gennem Norlys.
"Vi er ikke enige med Forbrugerombudsmanden i, at der var tale om vildledning, og det har vi naturligvis haft en grundig dialog med ham om. Men for at få afsluttet sagen, har vi valgt frivilligt at acceptere det bødeforlæg på 3 millioner kroner, som Forbrugerombudsmanden er endt med at præsentere os for," siger Mads Brøgger.