Med otte helt konkrete principper vil forsikrings- og pensionsbranchen gentænke regulering af erhvervslivet i Danmark og i EU.
"Hvis Danmark og resten af Europa for alvor skal mindske bureaukrati og styrke europæisk konkurrenceevne, skal det politiske maskinrum indrettes fundamentalt anderledes, så vi undgår unødig lovgivning. Grundlæggende sker den bedst byrdereduktion for erhvervslivet ved at stoppe forslag til nye regler, inden de overhovedet er fremsat," fortæller Kent Damsgaard, adm. direktør i F&P.
F&P efterlyser ikke mindst en langt stærkere demokratisk kontrol med lovgivningen på EU-niveau.
"Rigtig meget af EU-regulering foregår i dag ved, at de overordnede rammer vedtages politisk, mens den konkrete udarbejdelse lægges ned i agenturer og andre ekspertorganer uden demokratisk kontrol eller overblik over slutresultatet. Resultatet er byrder, byrder og byrder, der slet ikke står mål med værdien af reglerne," siger Kent Damsgaard.
Når ikke i mål, medmindre ...
Gennem de seneste seks måneder har F&P indsamlet forslag hos medlemsselskaberne til, hvor myndigheder bør sætte ind med regelforenkling.
"Selskaberne har konkret set på, hvilke danske og europæiske byrder, der er overflødige og kan fjernes, og hvordan der kan skabes en bedre dansk regulering i fremtiden. Men det helt store håndtag til at styrke konkurrencekraften er at ændre den grundlæggende tilgang til reguleringen. Vi når slet ikke i mål, hvis vi blot luger ud i de regler, der allerede er vedtaget eller på vej," fortæller Kent Damsgaard.
De otte principper, F&P nu fremlægger, er bl.a. et forslag om flere og bedre konsekvensanalyser af lovgivningen, hvilket stor set er fraværende i dag. F&P foreslår også ordentlige rammer for implementering af ny lovgivning med en frist på 12 måneder efter vedtagelsen af loven.
"Alt for meget lovgivning bliver hastet igennem systemet. Den stigende kompleksitet gør det vanskeligt for politikerne at få overblik og opnå indsigt i den lovgivning, de stemmer om. Derfor mener vi i F&P, at der som minimum bør være tre måneders høringsperiode på al kommende lovgivning, og at der udarbejdes høringsnotat af det ansvarlige ministerium," siger Kent Damsgaard.