Læs mere om socialkrisen
Vi har skrevet om sygdomsramte og klemte borgere i systemet gennem lang tid.
Læs vores tema om socialkrisen, hvor en lang række artikler er samlet.
Sådan får du bedre sagsbehandling
Læs anbefalinger til bedre offentlig sagsbehandling her.
Det handler om at insistere på de nødvendige informationer.
Mette Blomqvist Valentin
Socialrådgiver Mette Bomqvist Valentin skriver om social- og beskæftigelsesområdet som redaktionel blogger.
Læs mere om Mette her, hvor du også kan finde alle hendes indlæg.
- Kommunen kan Ikke med afsæt i faglige skøn jf papirer som var del i den oprindelige bevilling ændre deres vurdering til ugunst for borgeren.
- Kommunens påstand om at tidl vurdering om at hun vil profitere af indsatsen er forkert er massivt tilbagevist i sagens akter.
- Da Kamma følger sin jobplan og klarer sig overraskende godt er der intet der peger på at hun ikke skulle være i målgruppen for revalidering.
- En afgørelse uden begrundelse og klageadgang er ugyldig.
- En ny afgørelse skal bygge på nye oplysninger vedr Kammas forløb, være individuel og begrundet - og være mindst mulig indgribende.
- Der er ingen fast tidsbegrænsning på forrevalidering som i vejledning mm omfatter HF fag mm.
- Alle aktuelle helbredsoplysninger viser at Kamma profiterer yderst positivt af indsatsen. Hvis forvaltningen mener at tidl skøn er forkerte (trods massiv dokumentation fra dem selv på det modsatte) kan dette ikke komme til Kammas ugunst.
- En afgørelse kan kun være legitim efter fuldstændig partshøring i samtlige tilgrundlæggende oplysninger.
- Borgernes partshøringssvar skal vægtes og begrundes vægtet, tilsidesat/ underkendt i en endelig afgørelse.
- Kommunen sætter regel under skøn, Det må man ikke. Et fagligt skøn skal altid kunne knyttes til regel - regel står over skøn. Det er derfor vi har en lovgivning og ikke bare "mavefornemmelsesstyre".