Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Kan ikke nå alle opkald - rekordmange søger hjælp hos Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade

Social

13/02/2025 09:45

J. Bøgen

Rådgivningen har haft over 6.700 samtaler – en stigning på 22 % sammenlignet med sidste år.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

For fjerde år i træk oplever Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade en markant stigning i antallet af samtaler med mennesker, der kæmper med en spiseforstyrrelse eller selvskade – og deres pårørende. I 2024 registrerede foreningen 6.754 samtaler via telefon, chat, sms, video, brevkasse og personligt fremmøde. Det er en stigning på 22 % fra 2023, hvor tallet var 5.273 samtaler – og det højeste antal samtaler nogensinde.

"Vi mærker tydeligt, at behovet for støtte er stigende. Aldrig før har vi talt med så mange mennesker, der kæmper med en spiseforstyrrelse eller selvskade. Det er både hjerteskærende og en påmindelse om, hvor vigtigt det er, at vi er her," siger Laila Walther, direktør i Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade.

Stigningen i samtaler er gennemgående på alle foreningens rådgivningstilbud, men den største stigning ses på chatrådgivningen.

Chatten er nu åben alle hverdage

Særligt de 13-25-årige benytter sig af chatrådgivningen, som i år har registreret 2.087 samtaler.

"Rådgiveren var empatisk og god. Lyttende. Havde gode idéer og forslag. Tog sig tid til at sætte sig ind i sagerne, kom ikke med hurtige patentløsninger, som nogle gør. Jeg trækker vejret noget roligere her bagefter," fortæller en bruger af chatrådgivningen.

For mange unge er chatten den foretrukne kanal til at søge hjælp, men efterspørgslen er så høj, at rådgiverne ofte må lukke for tilgangen, mens unge venter i kø.

For at imødekomme det stigende behov har foreningen efter nytår udvidet chatrådgivningens åbningstider, så der nu er åbent alle ugens hverdage. Det har været muligt takket være støtte til udvidelsen fra Ole Kirk’s Fond.

1.641 ubesvarede opkald – og et endnu større mørketal

Rådgiverne havde i 2024 svært ved at nå alle henvendelser. I løbet af året blev der registreret 1.641 ubesvarede opkald – i gennemsnit otte opkald hver dag, rådgivningen har åben. Det reelle antal mennesker, der forsøger at komme igennem uden held, er sandsynligvis endnu højere, da det ikke er muligt at registrere ubesvarede henvendelser på chat og sms.

"Ingen skal stå alene med en spiseforstyrrelse eller selvskade. Vi arbejder hver dag for at sikre, at flere kan få hjælp. Vi håber, at udvidelsen af åbningstiden i chatten vil betyde, at færre vil kontakte os forgæves fremover," afslutter Laila Walther.

Mest Læste

Annonce