Foto: Pexels @Andrea Piacquadio
Foto: Pexels @Andrea Piacquadio

4 måder at løfte læserbreve, debatindlæg eller andre holdningstekster

Sponsoreret

27/04/2023 12:03

J. Bøgen

Hvis man vil have sine budskaber ud, gælder det om at slå igennem.

Vejene er hullede, inflationen stiger, og politikerne tager ofte nogle besynderlige beslutninger. Danmark har nok af problemer, og læserbreve, debatindlæg og opslag på sociale medier er de vigtigste steder, hvor du kommer til orde.

Hos Cortekst har vi skrevet mange artikler, og derfor giver jeg dig her 4 måder, der løfter dine holdningstekster og gør, at journalisterne lettere trykker på udgiv til netop din tekst.

Hårdtslående overskrift

Det første journalisterne ser, når de ser din mail i mailprogrammer eller modtager dit brev med posten, er overskriften – også kaldet rubrikken. Derfor er det vigtigt at fange opmærksomheden med det samme. Rubrikken skal være præcis og vække interesse. Den skal kort sagt fortælle, hvorfor denne avis bare bringe dit debatindlæg eller læserbrev. Se fx rubrikken på det her læserbrev: ”Fattige spilles ud mod flygtninge.” Det er kækt og skaber nysgerrighed. Sådan et ville jeg selv trykke. Derfor bør du gerne bruge et ekstra minut eller to på det. Det er det værd.

Velargumenteret

Det siger sig selv, men skriver du et debatindlæg eller et læserbrev, skal det selvfølgelig være velargumenteret. Er det et debatindlæg, så inddrag en opsigtsvækkende statistisk. Er det et læserbrev, er pladsen sparsom. I det tilfælde er det en god idé at få en anden til at læse det igennem. På den måde sikrer du dig, at den holdning, du har i hovedet, også kommer ordentligt til syne på papiret. Hos Cortekst har vi altid to sæt øjne på vores tekster, når vi fx skriver en pressemeddelelse. Det gør, at vi er enige om, at der står det, vi mener, der skal stå.

Sig kun én ting

Rådet er mere henvendt til debatindlæg end til læserbreve. I læserbreve gør den trange plads, at der kun er plads til en holdning. I debatindlæg derimod er der plads til flere holdninger. I praksis for det gode debatindlæg er, at du kun bør have en enkel pointe med, ellers bliver det for ufokuseret.

Ryd op i sproget

I det første udkast har vi tendens til fyldord som rigtig, meget, lidt, altså osv. Alt sammen ord, der er unødvendige og skaber usikkerheder i tekstens argument. Som tekstforfatter går jeg derfor altid teksten igennem for fyldord. Fjerner du dem, står teksten 90 procent stærkere – og måske er det det, der gør, at du får din holdning i avisen.  

Mest Læste

Annonce

14/10/2024

På blot 2 minutter fandt jeg den billigste bilforsikring til min nye bil, og der var mange penge at spare.