Hvorfor have det dårligt, når man kan have det dejligt? Foto: Alkohol & Samfund
Hvorfor have det dårligt, når man kan have det dejligt? Foto: Alkohol & Samfund

Generation X har tømmermænd: Hver tredje fortryder dagen derpå

Sundhed

13/08/2024 11:32

J. Bøgen

I forbindelse med resultaterne fra undersøgelsen bliver en ny kampagne sat i søen i august.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

32 procent af voksne mellem 45 og 54 år har mindst én gang inden for det seneste år fortrudt, hvor meget alkohol de drak.

Det viser en undersøgelse fra Alkohol & Samfund og TrygFonden, som i en ny kampagne opfordrer danskerne til at reflektere over deres alkoholforbrug og få mere ud af dagen derpå.

Når danskerne inviterer vennerne til middag, er der ofte alkohol på bordet. Mange tænker ikke over, hvor mange genstande, det bliver til, og det kan føre til dagen derpå med tømmermænd, hvor planlagte aktiviteter og arrangementer bliver aflyst.

65 procent af voksne i alderen 45-54 år har inden for det seneste år haft tømmermænd. Og 32 procent i samme aldersgruppe har dagen derpå fortrudt, hvor meget alkohol de drak. Det viser en undersøgelse foretaget af analysebureauet Syno for Alkohol & Samfund og TrygFonden:

"I vores alkoholkultur tømmer vi ind i mellem vinflasken i stedet for at blive ved et enkelt glas eller to. Det kan skabe konflikter og ulykker, og dagen derpå melder tømmermændene sig. Her ser vi, at folk aflyser planer og fortryder, hvor meget de har drukket. Derfor vil vi med en ny kampagne motivere danskerne til at reflektere over og tage stilling til, hvor meget de vil drikke til for eksempel en middag og få mere ud af dagen derpå," siger Ida Fabricius Bruun, direktør, Alkohol & Samfund.

Budskabet i kampagnen:

Hvorfor have det dårligt, når man kan have det dejligt?

Partnerskab med TrygFonden

Kampagnen, som danskerne møder på sociale medier i august, er et led i et partnerskab mellem TrygFonden og Alkohol & Samfund, og formålet er at skabe en mere bæredygtig alkoholkultur:

"Næsten hver fjerde i undersøgelsen har ikke kunnet udføre planer dagen efter, de har drukket alkohol. Vi har en alkoholkultur, hvor vi lidt for nemt kommer til at drikke mere, end vi egentlig har lyst til. Vi vil med kampagnen fortælle, at der er meget at hente både for en selv og ens nærmeste, hvis man skruer lidt ned for genstandene," siger Line Raahauge Hvass, projektchef, TrygFonden.

Hvis man tænker over, hvor meget man drikker, hvad man vil have ud af dagen efter, eller taler med andre om alkoholvaner, så tyder undersøgelsen på, at folk drikker mindre:

"Vi håber derfor, at kampagnen kan starte en samtale blandt danskerne og få flere til at reflektere og tage stilling til deres alkoholforbrug. Det kan være en hjælp til at drikke mindre, og så får man forhåbentlig mere ud af dagen derpå," siger Ida Fabricius Bruun, direktør, Alkohol & Samfund.

Motivationen er der

Motivationen for at sænke forbruget hos Generation X er især ønsket om bedre fysisk eller mental sundhed, eller fordi de har oplevet negative ting dagen derpå. Og udover at få en dejlig dagen derpå, så er der mange andre fordele ved at sænke alkoholforbruget:

"Så snart du drikker mindre, opdager du hurtigt de mange andre positive gevinster. Folk sover bedre og har mere overskud. Flere oplever at opnå et ønsket vægttab, og man bliver mere modstandsdygtig over for stress," siger Ida Fabricius Bruun.

6 gode råd til at få en dejlig dagen derpå

1.   Skriv en liste med dine gode grunde til, hvorfor du vil drikke mindre.

2.   Tænk over, hvornår det er svært, og hvornår det er nemt at droppe alkoholen.

3.   Fortæl venner og familie at du prøver at skrue ned for alkoholen. Væn dig til at sige ’nej tak’.

4.   Undgå at have alkohol derhjemme – eller sæt det langt væk, så du ikke bliver fristet.

5.   Servér noget andet end alkohol til middagen, hav selv nogle alternativer med til middag, eller tal med værten forud for middagen, om de også serverer andet end alkohol.

6.   Download en gratis app - AlkoLog – der kan hjælpe dig med at tracke, hvor meget du drikker, så du kan bevare overblikket. Du finder også gode råd til at drikke mindre.

Om kampagnen

Kampagneside: Hvorfor have det dårligt, når du kan have det dejligt? | Alkohol & Samfund (alkohologsamfund.dk)

Alkohol & Samfund vil i samarbejde TrygFonden over de næste tre år sætte fokus på at skabe en mere bæredygtig alkoholkultur. En kultur hvor flere tager aktivt stilling til deres alkoholforbrug og færre føler behov for en ”undskyldning” for at takke nej til alkohol.

Generation X er valgt som målgruppe for kampagnen i 2024, fordi der hos dem er en stor andel, der drikker mere end 10 genstande om ugen, som har et ønske om at skære ned, ifølge Sundhedsprofilen 2021.

Om undersøgelsen

Syno har på vegne af Alkohol & Samfund og TrygFonden foretaget en undersøgelse i perioden 4.- 21. marts 2024 blandt 1.000 danskere i aldersgruppen 45-54 år.

50 procent af målgruppen tænker aldrig eller sjældent på den indflydelse alkohol kan have på dem dagen efter.

Over 50 procent er enige i, at det er nemmere at sige nej tak og drikke mindre, hvis de har planer eller ønsker at være friske dagen derpå.

Over 50 procent vurderer, at de drikker mindre i situationen, når de tænker på den indflydelse, alkohol kan have på dem dagen efter.

Om danskernes motivation til at sænke forbruget

Ifølge Sundhedsprofilen 2021 svarer 13,2 procent af 45-54-årige, at de drikker mere end 10 genstande om ugen.

En andel på 36,9 procent af dem ønsker at sænke deres forbrug. Sammen med aldersgruppen 35-44-årige er det de aldersgrupper med den største andel, som ønsker at sænke forbruget.

Andelen ligger pænt over gennemsnittet af alle aldersgrupper på 23,3 procent, som drikker mere end 10 genstande og ønsker at sænke alkoholforbruget.

Hos 45-54-årige, der drikker mere end 10 genstande om ugen, er ønsket om at skære ned for alkoholforbruget størst hos kvinder med 45,9 procent i andel, mens 34 procent er mænd.

I denne aldersgruppe binge drikker 9,2 procent hver uge mere end 4 genstande ved samme lejlighed. Det svarer til gennemsnittet af alle aldersgrupper. Men det er især mænd, der binge drikker med 14 procent, mens 4,4 procent er kvinder.

I aldersgruppen 45-54-årige har 14,1 procent ikke drukket det seneste år. Gennemsnittet svarer til alle aldersgrupper. 17 procent kvinder er afholdende og 11 procent mænd.

Mest Læste

Annonce

10/12/2024

På blot 2 minutter fandt jeg den billigste bilforsikring til min nye bil, og der var mange penge at spare.