Sikkerheden på internettet bevæger sig med hastige skridt.
Det er noget, der i den grad kan afmåles på tallene hos forsikringsselskabet Tryg.
De har nemlig oplevet en markant stigning i efterspørgslen på cyberforsikringer, med en vækst på hele 80 procent siden 2021.
Udviklingen kommer i kølvandet på, at Center for Cybersikkerhed for en måned siden hævede trusselsniveauet for destruktive cyberangreb fra lav til middel.
Det skriver Ekstra Bladet.
Øget bevidsthed
Ifølge Hans Arnum, erhvervsdirektør i Tryg, er virksomheder i stigende grad bevidste om de nye digitale trusler:
"De fleste erhvervskunder er opmærksomme på de traditionelle risici som indbrud eller brand. Men risikoen for cyberangreb udgør en stigende del af virksomheders samlede risikobillede, og det er der flere og flere, der få øjnene op for. Vi ser i hvert fald ikke en vækst på 80 procent andre steder", lyder det fra ham.
Selvom det primært er store virksomheder, der tegner cyberforsikringer, er behovet også relevant for mindre virksomheder.
Hos Trygs erhvervskunder er det for eksempel kun syv procent af virksomhederne med op til ni ansatte, der har en cyberforsikring.
Alle er digitaliserede
Hans Arnum pointerer, at digitaliseringen omfatter alle virksomheder i dag, uanset størrelse.
Uanset, om man er et hotel, en frisør eller noget helt tredje, så har man som regel sine kundekartoteker, faktureringssystemer og bookingsystemer som digitale løsninger. Det vil altså sige, at man i tilfælde af et nedbrud ganske enkelt ikke vil kunne drive sin virksomhed.
En cyberforsikring adskiller sig fra traditionelle forsikringsprodukter ved ikke kun at dække driftstab i tilfælde af et cyberangreb, men også ved at inkludere rådgivning og forebyggende foranstaltninger.
Det hjælper virksomhederne med at beskytte deres it-systemer mod hackerangreb og sikrer, at eventuelle angreb bliver minimeret hurtigt, så normal drift kan genoptages hurtigst muligt.